ظریف برای بیست و هفتمین بار طی شش سال وارد روسیه شد

دو شنبه 11 شهریور 1398 - 9:17:56
ظریف برای بیست و هفتمین بار طی شش سال وارد روسیه شد

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای بیست و هفتمین بار طی شش سال وارد روسیه شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درحالی برای بیست و هفتمین بار طی شش سال گذشته وارد روسیه شده است که قرار است در یازدهمین ایستگاه سفرهای پی درپی خود به نقاط مختلف جهان، روز دوشنبه با همتای روس خود در خصوص توافق هسته‌ای و آخرین تحولات درمنطقه و جهان به گفت وگو بنشیند.

محمدجواد ظریف شامگاه یکشنبه وارد فرودگاه ونوکوا در جنوب غربی مسکو شد و در بدو ورود با خبرنگاران ایرانی مواجه شد و با آنان به گفت وگو پرداخت.

روسیه همواره در روزهای سخت کنار ایران بوده است

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در واکنش به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه بیست و هفتمین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به روسیه آن هم طی شش سال اخیر چه پیامی دارد؟، افزود: تهران و مسکو دارای روابط راهبردی بوده و روسیه همواره در روزهای سخت کنار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی یادآورشد که سفر هیات ایرانی به مسکو نشانگر روابط راهبردی دو کشور بوده که بر اساس سیاست رهبران طرفین اکنون روابط جدیدی بین ایران و روسیه رقم زده است.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد که تهران هیچ وقت دوستانی که در روزهای سخت در کنارش بودند را از یاد نمی‌برد و در این سفر توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ‌مورد علاقه دو کشور در دیدار با مقام‌های روسیه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

‌ظریف با بیان اینکه در این سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه هیات ایرانی را همراهی می‌کنند، گفت: در این سفر در آستانه اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در شهر آستانه (نورسلطان)، هماهنگی‌های لازم در زمینه مسایل منطقه‌ای به خصوص سوریه، یمن، افغانستان و تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان بین دو کشور انجام می‌شود.

وزیر امورخارجه ایران افزود که پیشتر در خصوص آخرین وضعیت تحولات برجام با مقام‌های چینی دیدار و گفت‌وگو کردیم و در سفر به مسکو، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه این کشور را در خصوص آخرین تحولات برجام قرار خواهیم داد.

ظریف پس از گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه، راهی هتل محل اقامت خود شد چرا که صبح روز دوشنبه با تعدادی از رسانه های روسیه به گفت وگوی اختصاصی می‌نشیند تا با مردم روسیه بی واسطه گفت وگو کند و پیام ملت ایران را به گوش مردم پهناورترین کشور جهان برساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران بعد از آن به محل ضیافت‌های وزارت امور خارجه روسیه خواهد رفت و پس از گفت‌وگوی کوتاه با سرگئی لاوروف همتای روس خود که در مقابل چشمان خبرنگاران برگزار خواهد شد، پشت درهای بسته با وی به تبادل نظر می‌پردازد.

ساعت ۱۳ به وقت مسکو ( ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران )، ظریف به همراه لاوروف به جمع خبرنگاران بازخواهد گشت تا آنان را از نتایج گفت‌وگوهای خود با خبر کنند.

پس از برگزاری ناهار کاری میان ظریف و لاوروف، بخش دوم و فشرده برنامه‌های سفر یک روزه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تازه آغاز می‌شود چرا که ظریف در نظر دارد در این سفر هم با تنی چند از ایرانشناسان نامی روس دیدار و گفت‌وگو کند.
پایان بخش برنامه های ظریف در مسکو، نشست خبری است که به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار می‌شود و پس آن ظریف مسکو را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

این بار علاوه بر مهدی سنایی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه رضا اردکانیان رئیس طرف ایرانی کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور نیز رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را همراهی می‌کند و قرار است دیداری جداگانه با  الکاسندر نوواک رئیس طرف روسی کمیسیون و وزیر انرژی روسیه داشته باشد.

وزیر نیرو: امضای الحاقیه ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در مسکو پیگیری می شود

اردکانیان نیز در بدو ورود به مسکو اعلام کرد: در این سفر امضای الحاقیه قرارداد ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک استان هرمزگان با استفاده از تسهیلات دولت روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: تشریفات قانونی مراحل الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اورآسیا چهار روز پیش صورت گرفت و قرار است در این سفر با دبیرکل این اتحادیه، راهکارها و مراحل عملیاتی شدن موافقت نامه‌های ایران به گفت‌وگو بنشینیم.

رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه تاکید کرد: با استفاه از این فرصت نتایج اجلاس دو جانبه ایران و روسیه در خرداد ماه سال جاری در تهران و اصفهان را هم پیگیری خواهیم کرد.

وزیر نیرو تصریح کرد: اعضای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه و بخش خصوصی دو کشور بر فعال شدن بیشتر کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف اذعان دارند و در توسعه مناسبات بین ایران و روسیه و فعال شدن عضویت ایران در این اتحادیه، روسیه به عنوان یک بازیگر اصلی نقش مهمی ایفا می‌کند.

لازم به ذکر است وزیر نیرو به همراه وزیر امورخارجه ایران به منظور توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی و بررسی آخرین تحولات برجام یکشنبه شب در صدر یک هیأت عالی‌رتبه سیاسی وارد مسکو شد.


دو شنبه 11 شهریور 1398 - 8:41:4