نقشه‌ راه 25 ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین

سه شنبه 5 شهریور 1398 - 18:9:18
نقشه‌ راه 25 ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین

تهران - الکوثر : محمدجواد ظریف در بدو ورودش به پکن  در صفحه شخصی خود در توییتر تاکید کرد: یک نقشه‌ راه 25 ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین و نقش‌ آفرینی فعال در ابتکار یک کمربند- یک جاده را در پکن ارائه خواهد کرد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین  نیز ،  بر توسعه همه جانبه روابط راهبردی و طولانی دو ملت ایران و چین  تاکید کرد .

مناسبات ایران و چین از دو منظر حائز اهمیت است: 

جنبه نخست ، توسعه روابط راهبردی با چین است.

پس از امضای توافق هسته‌ای (برجام) ، دو کشور روابط خود را در سه سطح کلان «سیاسی-اقتصادی»، «امنیتی- دفاعی» و«ژئوپلیتیک -استراتژیک» گسترش داده اند.

در این راستا سفر «شیء جین پینگ» رئیس جمهور چین و هیئت عالی رتبه همراه او به ایران پس از اجرایی شدن برجام، تدوین یک سند راهبردی ۲۵ ساله بین دو کشور و امضای ۱۷ سند همکاری که بر اساس آن سطح مبادلات تجاری دو کشور تا ۲۵ سال آینده به سقف ۶۰۰ میلیارد دلار برسد، حرکت در این مسیر را تایید می کند  .

جنبه دوم حائز اهمیت در روابط تهران و پکن ، جایگاه چین در عرصه بین الملل بعنوان یک عضو دائم شورای امنیت است  .چین در این موقعیت نقش و جایگاه مهمی در عرصه نظام بین‌الملل دارد.

اظهارات «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین  در دیداربا ظریف موید این دیدگاه است .وزیر خارجه چین در این دیدار  با تاکید بر چندجانبه گرایی، لزوم رعایت توافقات بین المللی و حفظ جایگاه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: چین از هر اقدامی که به کاهش تنش و افزایش ثبات و امنیت در منطقه منجر شود، حمایت می کند.

«وانگ یی»  همچنین با اشاره به برجام تصریح  کرد: حقوق مشروع ایران در برجام و منافع اقتصادی ناشی از آن باید تامین شود.

این در حالی است که قابلیت‌های گوناگون چین به ویژه در حوزه  اقتصادی، این کشور را به کنشگری مهم در عرصه تجارت  جهانی تبدیل کرده است .

"کمال خرازی" رئیس شورای راهبردی روابط خارجی معتقد است ؛ظرفیت‌های بزرگی بین دوکشور وجود دارد که هنوز از آنها به طور کامل استفاده نشده است. لذا لازم است  چین و ایران سطح همکاریهای خود را در قالب بیانیه مشترک مشارکت جامع راهبردی که درسال ۲۰۱۶ در تهران به تائید رؤسای جمهوردو کشور رسید،افزایش دهند و همکاری های منطقه‌ای را در قالب پروژه یک کمربند یک جاده تقویت کند.

تعهد چین به حفظ مناسبات اقتصادی و سیاسی با ایران در دوران تحریم‌ها، گسترش بی اعتمادی ایران به غرب و اقدامات تنش‌زای ایالات متحده در قبال برجام و نیاز چین به امنیت انرژی در منطقه ، به همراه رفع نیازهای اقتصادی متقابل از دیگر  دلایل مهمی هستند که مناسبات دو کشور را  جامع تر کرده است. ضمن آنکه  بسیاری از ملاحظات ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک چین معطوف به غرب آسیا ، خلیج فارس و منابع آن و نقش محوری ایران در این منطقه است.

مجموعه این مولفه ها  نشان می دهند که  ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تأثیر گذار در نظام بین الملل، دلایل و اهداف مشترکی برای گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف دارند .در واقع  آنچه روابط تهران و پکن  را تاکنون در وضعیتی پایدار حفظ کرده، همکاری مستمر و روابطی مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» است.  

حضور  ظریف در پکن  با رویکرد  ارائه یک نقشه‌ راه 25 ساله برای عملی کردن شراکت راهبردی جامع بین ایران و چین را می بایست در همین راستا ارزیابی کرد . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 5 شهریور 1398 - 17:37:3