پایان نشست سران گروه 7؛ تداوم اختلافات و توافقات حاشیه ای

سه شنبه 5 شهریور 1398 - 17:38:40
پایان نشست سران گروه 7؛ تداوم اختلافات و توافقات حاشیه ای

تهران - الکوثر : نشست سران گروه 7 که در شهر "بیاریتز" فرانسه و به میزبانی امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور از شنبه شب آغاز شده بود، روز دوشنبه 26 اوت پایان یافت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این که بیانیه فرانسه در پایان این نشست به برخی توافق ها اشاره دارد، اختلافات همچنان بر این گروه متشکل از هفت کشور صنعتی جهان غرب سایه انداخته است. 

البته مکرون درنشست خبری مشترک با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود، مذاکرات گروه ۷ را درباره بسیاری از موضوعات از جمله ایران سازنده توصیف کرد. مکرون گفت: «در زمینه مسائلی چون سوریه و هنگ کنگ و نیز آتش‌سوزی در جنگل‌های برزیل به نتایج خوبی رسیدیم.» ترامپ هم در این نشست خبری مدعی شد: در نشست گروه 7 بسیار متحد و فوق‌العاده بودیم.»  

در بیانیه پایانی نشست سران گروه 7 که روز دوشنبه منتشر شد، بدون اشاره به اختلافات اعضا به ویژه با ترامپ، عنوان شده است که این نشست توانست به توافق هایی دست یابد. در این بیانیه بر تعهد گروه7 به ثبات اقتصاد جهانی تاکید شده است. بیانیه درباره ایران عنوان کرده که گروه 7 درصدد به اصطلاح اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح هسته ای و نیز تقویت صلح و ثبات در غرب آسیا است. بیانیه سران گروه7 درباره بحران اوکراین نیز به برنامه ریزی فرانسه و آلمان در هفته های آینده برای برگزاری اجلاسی شبیه نشست نرماندی اشاره کرده است. سران گروه 7 درباره لیبی هم عنوان کرده اند که معتقدند تنها راه حل سیاسی می تواند ثبات این کشور را تضمین کند. گروه 7 بار دیگر بر اهمیت اعلامیه مشترک چین و بریتانیا در سال 1984 درباره هنگ کنگ تأکید کردند و خواستار جلوگیری از بروز خشونت در این منطقه شدند. 

یکی از توافق های صورت گرفته در نشست گروه 7 در زمینه اصلاح سازمان تجارت جهانی بود. در بیانیه پایانی تصریح شده که گروه 7 مایل به اصلاح سازمان جهانی تجارت برای بهبود اثربخشی آن در حمایت از مالکیت معنوی، حل سریع تر اختلافات و از بین بردن شیوه های تجارت ناعادلانه است. هفت کشور صنعتی جهان طی این بیانیه اعلام کردند که در پی تغییراتی در سازمان تجارت جهانی هستند تا برای حمایت از مالکیت معنوی آن را کارآمدتر و تنش‌ها بر سر تجارت نابرابر را سریع‌تر از قبل رفع‌ کنند.

این توافق با توجه به بروز جنگ تجاری بین آمریکا و چین و نیز تهدیدات مداوم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه ها علیه محصولات و کالاهای صادراتی اروپا به آمریکا صورت گرفته است. در عین حال در پی تصویب قانون اخذ مالیات 25 درصدی از غول های فناوری اطلاعات آمریکا مانند گوگل و فیسبوک در فرانسه که اعتراض شدید واشنگتن را موجب شد، ظاهرا توافقی بین مکرون و ترامپ در این باره صورت گرفت.  ماکرون با اشاره به تنش‌های تجاری میان دو کشور گفت که پاریس و واشنگتن تلاش می کنند تا از اختلاف‌های خود بکاهند.  در این زمینه در بیانیه پایانی اشاره شده که گروه 7 متعهد می شود در سال 2020 توافقنامه ای را برای ساده تر کردن موانع نظارتی و نوسازی نظام مالیاتی بین المللی در چارچوب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی امضا کند.

به رغم این توافق ها، اختلافات بر سر موضوعاتی مانند توافق آب و هوایی پاریس همچنان بین شش کشور عضو گروه 7 با آمریکا وجود دارد. این اختلافات به حدی است که ترامپ حاضر به شرکت در جلسه سران برای بحث در این زمینه نشد. استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ، در نشست مربوط به تغییرات آب‌وهوایی که در چارچوب نشست گروه 7 برگزار شد، حضور نیافت. هرچند بهانه ترامپ برای این کار، دیدار با سران برخی کشورها عنوان شد اما در واقع ترامپ بدین ترتیب نارضایی خود را از بررسی این مساله در نشست سران گروه 7 اعلام کرد. ترامپ پیش از این آمریکا را از توافق آب‌وهوایی پاریس خارج کرد؛ اقدامی که از سایر اعضای گروه 7 از آن انتقاد جدی کردند.

مساله دیگری که در نشست سران گروه 7 خودنمایی کرد، اختلاف نظر شدید اعضای اروپایی این گروه با بریتانیا درباره مساله خروج این کشور از اتحادیه اروپا "برگزیت" بود. در این نشست سران اتحادیه اروپا به صراحت به لندن درباره پیامدهای برگزیت بدون توافق هشدار دادند و در مقابل بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز بر عزم خود برای اجرای برگزیت در 31 اکتبر با توافق  اتحادیه اروپا یا بدون آن تاکید کرد. در این میان ترامپ هوادار سرسخت جانسون و رویکرد برگزیتی وی است و مساله برگزیت در واقع باعث ایجاد اختلاف جدید بین بروکسل و واشنگتن شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 شهریور 1398 - 16:36:48