تاکید اردوغان بر ادامه حضور نظامی ارتش ترکیه در سوریه

سه شنبه 5 شهریور 1398 - 14:49:2
تاکید اردوغان بر ادامه حضور نظامی ارتش ترکیه در سوریه

تهران - الکوثر : رئیس جمهور ترکیه گفت نظامیان این کشور در صورت شکست دیپلماسی، وارد شمال شرق سوریه می شوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان در سخنانی در آنکارا افزود : اولویت ترکیه دیپلماسی است اما  اگر به  خواسته های ما ، طرح خود را عملیاتی کرده و وارد شرق رود فرات خواهیم شد. 
وی به سفر روز سه شنبه خود به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود اشاره و اظهار امیدواری کرد  مسائل پیش آمده اخیر در استان ادلب حل گردد. 
اظهارات اردوغان   پس از ان مطرح می شود که ارتش سوریه در حملات خودطی  چند روز گذشته ابتدا شهر مهم و راهبردی "خان شیخون" را آزاد کرد و سپس با ورود به شهرک‌های «اللطامنه، لطمین، مورک، معرکبه و کفرزیتا»، آنها  را یکی پس از دیگری پاکسازی  کرد.  
ترکیه در چارچوب اقدامات تجاوزگرانه خود و در قالب دو  عملیات سپر فرات  و شاخه زیتون با همکاری گروه های تروریستی معارض با دولت قانونی سوریه،  چهار هزار کیلومتر از خاک این کشور  از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین را تصرف کرده است.   
دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.
سخنان اردوغان بیانگر تکرار مواضع یکسو نگرانه وی است که تاکنون موجب وخیم‌تر شدن اوضاع سوریه شده است.اقدامات  آنکارا از آغاز بحران سوریه تاکنون  نه تنها به ثبات در این کشور منجر نشده بلکه با اقدامات اشتباهی همانند  نقض تمامیت ارضی سوریه، بر بی ثباتی و نا امنی در این کشور دامن زده است.
بتان مک کرنان تحلیل گر سیاسی در خصوص نقش ترکیه در سوریه مینویسد: " وضعیت سوریه همچنان ناگوار است و بخشی از مسئله به دلیل دخالت ترکیه در شمال سوریه است. ترکیه شمال سوریه را تبدیل به پایگاهی نظامی برای خود و برای دفاع از شبه نظامیان مسلح کرده است."
حال ترکیه با تاکید بر عملیات در شرق فرات شرایطی را پدید خواهد آورد که در آن بحران موجود وخیم تر شود. عملیات ترکیه در شرق فرات با تکیه بر گروههای تروریستی میتواند موجب شکل گیری نسل کشی و کوچ اجباری کردهای این منطقه شود؛هدفی که اردوغان نیز به دنبال آن است.

وی می کوشد بافت جمعیتی شمال سوریه را به گونه ای تغییر دهد که نگرانی وی در خصوص حرکات کردی در این منطقه کاهش بیابد و به واسطه نیروهای نیابتی خود بتواند این حرکات را سرکوب کند. امری که نتیجه ای جز افزایش دشمنی ها در منطقه و کاهش سطح آرامش و ثبات در آن نخواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 شهریور 1398 - 14:19:38