درخواست سازمان همکاری اسلامی از طالبان برای پایان جنگ

سه شنبه 5 شهریور 1398 - 11:32:50
درخواست سازمان همکاری اسلامی از طالبان برای پایان جنگ

تهران - الکوثر : دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در دیدار با رئیس جمهوری افغانستان در شهر جده عربستان از طالبان خواست به  جنگ پایان دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یوسف بن احمد العثیمین دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این دیدار بر ادامه مذاکرات صلح بین الافغانی حمایت و اظهار امیدواری کرد هرچه زودتر جنگ در افغانستان متوقف شود تا صلح و آرامش به این کشور باز گردد. 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین گفت : این سازمان برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ، ناظرانی را به افغانستان اعزام خواهد کرد.  

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار گفت: صلح خواست اساسی مردم این کشور و اولویت مهم دولت کابل است.  

در این دیدار دو طرف درخصوص مبارزه با تروریسم، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در موعد مقرر در 28 سپتامبر گفتگو کردند.  
درخواست دبیر کل سازمان همکاری اسلامی از گروه طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان در شرایطی مطرح شده است که طالبان بر موضع خود درباره لزوم خارج کامل نظامیان خارجی از این کشور برای پایان جنگ و خونریزی در افغانستان پافشاری می کنند.  

پس ازهشت دور گفتگوی بی نتیجه بین طالبان و آمریکا نهمین دور این مذکرات هم  روزگذشته (یکشنبه) در قطر پایان یافت. 
 برخی منابع از توافق طرفین برای تهیه پیش نویس توافقنامه صلح خبر می دهند که بر اساس آن در مدت ۱۵ تا ۲۰ ماه آینده شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان از ۱۴ هزار نفر به ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت. 
اگر چه هنوز نمایندگان آمریکا و طالبان درباره این گونه گزارش های منتشر شده اعلام موضع نکرده اند اما ابهامات بسیاری درباره اطلاعات انتشار یافته از محتوای مذاکرات و توافقات آنان وجود دارد.  
با توجه به آنکه طالبان بارها بر خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان برای پایان جنگ تاکید کرده است این پرسش مطرح می شود که طبق این گزارش ها چنانچه تا نهایتا ۲۰ ماه آینده ۹ هزار نظامی آمریکایی خاک افغانستان را ترک کنند تکلیف مابقی این نیروها چه خواهد بود و آیا طالبان حاضر به است با وجود ۵ هزار نفر دیگر از نظامیان آمریکایی دست از جنگ بکشد؟
همچنین بر اساس اخبار منتشر شده  که کاهش شمار نظامیان را از جمله  تعهدات اساسی آمریکا در توافق نمایندگان این کشور با طالبان در مذاکرات قطر ذکر کرده است مشخص نیست که تعهد این گروه در قبال اجرای تعهد کاخ سفید چیست ؟
علاوه براین این سوال اساسی مطرح است که آیا فعالیت های مرگبار و خشونت بار طالبان تا زمان مشخص شده برای خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از افغانستان همچنان ادامه خواهد یافت؟
در شرایطی که پرسش ها و نگرانی های بسیاری در باره توافق طالبان و آمریکا در دور نهم مذاکرات آنان در قطر بین مردم و دولت افغانستان وجود دارد، لازم است زلمای خلیل زاد نماینده ویژه کاخ سفید در امور این کشور درباره جزییات این توافق به مردم افغانستان توضیحات کامل را ارائه کند.  

با توجه به رویکرد دولت آمریکا در پنهان کاری گفتگوها با طالبان این نگرانی وجود دارد که همچنان کاخ سفید پس از پایان دور نهم مذاکرات با این گروه این رویکرد را حفظ کند.
به همین دلیل است که به تازگی رییس جمهوری افغانستان با اشاره به احتمال توافق آمریکا و طالبان اعلام کرده توافقنامه صلح تنها باید از سوی دولت کابل امضا شود در غیر اینصورت هر گونه توافق با طالبان مبنای قانونی ندارد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 شهریور 1398 - 10:21:46