ادامه انتقادها از سیاست دولت آنکارا در قبال سوریه  

یک شنبه 27 مرداد 1398 - 17:11:27
 ادامه انتقادها از سیاست دولت آنکارا در قبال سوریه  

تهران - الکوثر : رییس حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) بار دیگر از سیاست های اشتباه دولت "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری این کشور در قبال سوریه انتقاد کرد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "کمال قلیچداراوغلو" طی سخنانی ضمن تاکید بر لزوم تغییر سیاست اشتباه دولت آنکارا درقبال سوریه ، تاکید کرد: آنکارا باید با دولت قانونی دمشق به طور رسمی وارد مذاکره شود و هر چه سریعتر با سوریه روابط دیپلماتیک برقرار کند.  

رییس حزب جمهوری خلق ترکیه همچنین اعلام کرد: سیاست های اشتباه ترکیه درقبال سوریه به حضور نزدیک به سه ونیم میلیون پناهجوی سوری درخاک ترکیه شده است . 

انتقاد رییس حزب جمهوری خلق ترکیه از رفتارهایدولت آنکارا درقبال دمشق درحالی مطرح شده است که ، طی هفته های اخیر بسیاری از رهبران احزاب و صاحبنظران سیاسی ترک از دولت اردوغان خواسته اند ضمن پایان دادن به ماجراجویی درسوریه ، هرچه سریعتر به گفتگو با دولت قانونی دمشق اقدام کند.

به عنوان مثال ، "دوغو پرینچک" رییس حزب وطن ترکیه با انتقاد از دولت "رجب طیب اردوغان" ، قطع ارتباط دولت های ترکیه و سوریه را اشتباه دانست.

"صلاح الدین دمیرتاش" رئیس محبوس حزب دموکراتیک خلق هاHDP) ) نیز روز پنجشنبه گذشته ، در سخنانی با اشاره به اقدامات دولت ترکیه برای تاسیس منطقه امن در شمال سوریه ، خطاب به مقام های آنکارا تصریح کرد : "سیاست های ترکیه در قبال سوریه از همان روز اول اشتباه بود ؛ اکنون نیز اشتباه است. اگر سیاست خارجی را برمبنای شکست دیگری  یعنی کردها و بشار اسد طراحی کنید ازهمان روز شکست خورده اید. سیاست ترکیه درقبال سوریه بایستی به جای تلاش برای شکست دیگری، برمبنای اقدام برای دستاورد ترکیه بنا می شد. منطقی ترین راه این نیز زنده نگه داشتن راه های  مذاکره با تمام جریان های سوری از جمله کردها و دولت بشار اسد بود".

کارشناسان سیاسی ترک نیز با انتقاد ازطرح دولت آنکارا برای ایجاد منطقه امن درشمال سوریه ، اجرای این را اشتباه دانسته اند. به عنوان مثال، "فکرت باش­کایا" (Fikret Başkaya) یک کارشناس مشهور ترکیه نیز با اشاره به این که تصمیم دولت اردوغان درباره ایجاد منطقه امن درشمال سوریه قابل قبول نبوده و خلاف قوانین بین المللی است ، می گوید:  "منطقه امن باید داخل مرزهای کشوری که می خواهد امنیت خود را تقویت کند، ایجاد شود. درحالی که دولت ترکیه با تصمیمی بحث برانگیز به دنبال ایجاد این منطقه در داخل خاک کشور همسایه یعنی سوریه است".  

طرح گسترده انتقادهای صاحبنظران سیاسی و رهبران احزاب ترک ، از سیاست های دولت آنکارا درقبال دولت قانونی حاکم بردمشق نشان دهنده این واقعیت است که ، درجامعه ترکیه اختلاف فاحشی میان احزاب مخالف و جامعه ترکیه با اندیشه های دولت آنکارا در همین زمینه شکل گرفته است.

این در حالی است که ، دولت دمشق مخالفت خود را با ایده منطقه امن توسط ترکیه و آمریکا اعلام کرده و خواستار خروج هرچه سریعتر نظامیان دوکشور از اراضی سوریه شده است. دولت های آنکارا و واشنگتن هم که ازسال گذشته مذاکرات فشرده ای را درباره ایجاد منطقه امن درشمال سوریه آغاز کرده اند، درماه ژوئن سال جاری میلادی به خاطر اختلاف های متعدد فیمابین درباره شکل ، عمق و ابزار اجرایی کردن این منطقه ، به نتیجه ای نرسیده بودند. به نظر می رسد این اختلاف ها همچنان بر توافق های دوطرف سایه افکنده است و مشکلاتی پیش روی طرفین قرار خواهد داد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 27 مرداد 1398 - 15:56:45