اطلاع دولت افغانستان از مفاد پیش نویس توافق آمریکا و طالبان

دو شنبه 21 مرداد 1398 - 17:9:3
اطلاع دولت افغانستان از مفاد پیش نویس توافق آمریکا و طالبان

تهران - الکوثر : سخنگوی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان تایید کرد ، کابل از مفاد پیش نویس توافق میان آمریکا و طالبان آگاه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «صدیق صدیقی» گفت دولت افغانستان از تمامی  جزئیات هشتمین دور مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا در قطر آگاه است اما به دلیل حسایت های موجود، کابل نمی تواند جزئیات توافق طرفین را رسانه ای کند.

منابع محلی می گویند، بر اساس توافق آمریکا و طالبان، در مرحله نخست پنج هزار نظامی آمریکا، در  مدت چهار ماه افغانستان را ترک می کنند.

دولت افغانستان نیز بر اساس این توافقنامه موظف است که پنج تا 10 هزار زندانی طالبان را طی دو هفته از زندان آزاد کند.

قرار است بعد از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان، نشست «بین الافغانی » در اسلو نروژ برگزار و روی ساختار حکومت آینده افغانستان و تقسیم قدرت میان گروه‌های درگیر، گفت وگو شود.

چنانچه سخنان سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان درباره اطلاع دولت این کشور از جزییات دور هشتم گفتگوهای آمریکا با گروه طالبان صحیح باشد،این برای اولین بار است که مقامات کابل دسترسی به جزییات این مذاکرات را به طور رسمی تایید کرده اند.

درحدود یکسال گذشته و با برگزاری هفت دور گفتگو بین آمریکا و گروه طالبان در قطر،دولت و مجالس افغانستان همواره از عدم اطلاع از محور ها و جزییات مذاکرات آنان انتقاد داشتند و از هر گونه توافق پنهانی بین آنها بشدت نگران بودند.

درتازه ترین این موضع گیری ها،«فضل هادی مسلم یار» رئیس مجلس سنای افغانستان هشدار داد که هرگونه توافق آمریکا با گروه طالبان بدون حضور دولت افغانستان  مورد قبول مردم این کشور نیست و بحران آفرین خواهد بود. 

با توجه به آنکه دولت آمریکا در هفت دور مذاکرات قبلی با طالبان ،ازارائه جزییات این گفتگوها به دولت افغانستان خودداری کرده بود این پرسش مطرح است که آیا طبق اظهارات سخنگوی اشرف غنی، کاخ سفید واقعا دولت کابل را از این جزییات مطلع کرده است؟

با توجه به موضع دولت آمریکا در نادیده گرفتن نقش دولت افغانستان در روند مذاکرات با طالبان و بی توجهی به حاکمیت ملی این کشور گزاره مورد اشاره این سخنگو درباره اطلاع دولت کابل از جزییات دور هشتم گفتگوها با طالبان چندان باور پذیر نیست و بعید است که مقامات واشنگتن حاضر به ارائه  همه مفاد این دور از مذاکرات شده باشند.

احمدالله موحد نماینده مردم ولایت نورستان در پارلمان افغانستان به  رسانه های این کشور گفته است؛

 دولت افغانستان در گفت‌وگوهای با طالبان هیچ نقشی نداشته و عملا از سوی دولت آمریکا به حاشیه رانده شده است.

بنابراین این گمانه مطرح است که طرح چنین سخنانی از طرف سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بیشتر با هدف توجه دادن افکار عمومی در این کشور به تلاش های دولت اشرف غنی برای استقرار صلح و برگزاری گفتگوهای بین الافغانی است که در مقطع کنونی که اشرف غنی در حال رقابت با دیگر نامزدها برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است،می تواند برای تیم انتخاباتی وی بسیار با اهمیت باشد.

به خصوص که در حدود چهار سال گذشته دولت وحدت ملی افغانستان به ضعف در پیشبرد برنامه آشتی ملی متهم بوده و طالبان نیز بارها درخواست دولت این کشور را برای گفتگو با  کابل رد کرده است.

در چنین شرایطی طرح اظهاراتی همانند اطلاع دولت افغانستان از جزییات دور هشتم گفتگوهای آمریکا و طالبان ،تلاشی برای امیدوارکردن مردم به روند تلاش های دولت کنونی آن کشور در جهت برقراری صلح و ترغیب آنان به انتخاب مجدد اشرف غنی است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 مرداد 1398 - 16:1:32