عطوان: هدف صهیونیست‌ها، دوشیدن کشور‌های عربی است

شنبه 19 مرداد 1398 - 16:33:41

تهران- الکوثر: روزنامه نگار سرشناس عرب هدف از پیوستن رژیم صهیونیستی به ائتلاف آمریکا برای تامین امنیت کشتیرانی در خلیج فارس را دوشیدن کشور‌های عربی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در فایلی ویدئویی که در یوتیوب و پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم منتشر شد گفت: «من به شرایط منطقه خوشبین هستم، زیرا اکنون قدرتی در منطقه وجود دارد که به آمریکا، اسرائیل و برخی کشور‌های عربی متحد آنها، نه می‌گوید؛ آن هم در حالی که کشور‌های عربی وجدان، دین، شرف، عزت و کرامت خود را به فروش رساندند و به ابزاری از ابزار‌های اسرائیل و آمریکا تبدیل شدند.

امروز می‌خواهم درباره مهم‌ترین و خطرناک‌ترین تحولی که در منطقه روی داد، سخن بگویم. آیا اسرائیل به بهانه دفاع از کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، بخشی از ائتلاف دریایی آمریکا خواهد بود؟ اولا دفاع از کشتیرانی با چه هدفی انجام می‌شود و چرا اسرائیل در آن مشارکت کند؟ آیا تسلیحات دریایی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل بیش از آمریکا و انگلیس است؟ آمریکا هفت ناوگان و انگلیس هم تعدادی ناوگان در اختیار دارد. پس چرا اسرائیل را در این ائتلاف راه می‌دهند؟ این موضوع بسیار عجیب است. این در حالی است که اسرائیل را در ائتلاف علیه عراق و همچنین ائتلاف علیه داعش وارد نکردند. همان طور که در مداخله در لیبی هم اسرائیل را مشارکت ندادند. اکنون علت این موضوع چیست؟ زیرا برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس هستند که می‌خواهند اسرائیل حامی آن‌ها باشد. اکنون در حال ایجاد سیستم امنیتی جدید به فرماندهی اسرائیل در منطقه هستند. برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و بحرین می‌خواهند که اسرائیل حامی آن‌ها باشد. این کشور‌ها شورای همکاری خلیج فارس را دچار دودستگی کردند و پس از آن که از اتحادیه عرب به عنوان ابزاری برای ویران کردن عراق، مداخله در سوریه و ویران کردن سوریه استفاده کردند، آن را از بین بردند و در حاشیه قرار دادند. اکنون نقش آن از بین رفته است؛ به طوری که این کشور‌ها اتحادیه عرب را همچون دستمال کاغذی بیرون انداختند. این کشور‌ها اکنون در حال ایجاد سیستم همکاری نظامی با اسرائیل هستند؛ به طوری که اسرائیل رهبری این ائتلاف را برعهده داشته باشد. این واقعیت است. آن‌ها می‌خواهند معادله جدیدی به وجود آورند. ایران در سوریه حضور دارد و برخی کشور‌های عربی می‌خواهند اسرائیل را به تنگه هرمز بیاورند. چه مشکلی در تنگه هرمز وجود دارد؟ آمریکا مسبب مشکلات این منطقه بود. واشنگتن می‌خواست ایران را در محدودیت قرار دهد و آن را ویران کند. این طرح با عقب نشینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز شد. پس از آن تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد. در ابتدا تحریم‌های محدودی علیه آن اعمال کرد، شاید ایران پرچم سفید را بالا ببرد؛ اما ایران این کار را انجام نداد. سپس تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد؛ به طوری که جلوی صدور نفت را از ایران بگیرد؛ باز هم به این امید که ایران تسلیم شود، اما ایران تسلیم نشد و تصمیم گرفت از خود دفاع کند.

اکنون مشکل چیست؟ منطقه تنگه هرمز، منطقه‌ای مربوط به کشور‌های عربی و ایران است؛ حضور نیرو‌های بین المللی و آمریکایی در آن، چه معنایی دارد؟ این منطقه به آمریکا، اسرائیل، انگلیس و دیگر طرف‌ها ارتباطی ندارد. واقعا این قضیه کاملا نگران کننده است. اکنون آمریکا می‌خواهد منطقه خلیج فارس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد؛ به این شکل که پس از تحریم ایران و خروج از توافق هسته‌ای می‌خواهند اوضاع «نه جنگ و نه صلح» برای طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه یابد؛ به این امید که ایران در برابر آمریکا سر تسلیم فرود آورد. استفاده از اوضاع نه جنگ و نه صلح، برای ایران مناسب نیست و قرار دادن ایران در برابر عمل انجام شده هم برای ایران مناسب نیست و در پی این اقدامات، ایران تسلیم نخواهد شد. تهران می‌داند که این اقدامات برای قرار دادن ایران در برابر عمل انجام شده است. تهران به خوبی می‌داند که هدف اصلی، تغییر نظام در ایران است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که این کار، اقدام جدیدی برای دوشیدن کشور‌های عربی در زمینه سیاسی، مالی و نظامی است؟ کشور‌های حاشیه خلیج فارس اکنون در شرایطی قرار گرفته اند که تحت حمایت اسرائیل هستند و اسرائیل از آن‌ها باج خواهی می‌کند. اسرائیل حتی توانایی دفاع از خود را ندارد. اسرائیل از موشک‌های حزب الله در شمال، موشک‌های حماس و جهاد اسلامی در جنوب و حضور مشاوران ایرانی هراس دارد.
آیا در این شرایط اسرائیل می‌تواند از کشور‌های حاشیه خلیج فارس حمایت کند؟ این چه منطقی است؟ اگر بگوییم آمریکا، منطقی است. اما چرا اسرائیل؟ اسرائیل می‌خواهد کشور‌های حاشیه خلیج فارس را بدوشد و از آن‌ها باج بگیرد. همه این کشورها، به ویژه عربستان و امارات بهای این ائتلاف جدید را پرداخت خواهند کرد. ترامپ آشکارا گفت: از هیچ کس به رایگان حمایت نمی‌کنیم. آن‌ها باید بهای این حمایت را پرداخت کنند. طبعا عربستان و امارات که ثروتمند هستند، این بها را پرداخت می‌کنند. بحرین هم به رغم اینکه مانند آن‌ها ثروتمند نیست، کمک می‌کند. شاید قطر هم این کار را انجام دهد، زیرا اکنون روابط قطر و آمریکا در حال تقویت است. قطر پایگاه هوایی العدید آمریکا را توسعه داد و بهای این اقدام هشت میلیارد دلار است. نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اما گذشت زمان این قضیه را مشخص خواهد کرد.
من بر این باور هستم که ایران تسلیم نخواهد شد، زیرا ابزار‌های پاسخ را در اختیار دارد بعید نیست که ایران وارد جنگ نشود و متحدان آن مانند حزب الله و انصارالله این کار را انجام دهند. آمریکا چه کاری می‌خواهد علیه انصار الله انجام دهد؟ حوثی‌ها شبانه روز هدف حملات قرار می‌گیرند. عربستان و امارات پنج سال است که انصار الله را بمباران می‌کنند؛ اما این گروه تسلیم نشد. اگر اسرائیل انصار الله را بمباران کند، چه می‌شود؟ بعید نیست که در صورت حملات اسرائیل به انصار الله، آن‌ها هم اسرائیل را بمباران کنند. وقتی که آن‌ها توانایی شلیک موشک به سمت عربستان را دارند، این امکان وجود دارد که قدرت شلیک به سمت اسرائیل را هم داشته باشند.
موضوع دیگر این که ایران با غنی سازی اورانیوم در سطح بالا پاسخ خواهد داد. در صورتی که آمریکا یا اسرائیل علیه ایران جنگ به راه بیندازند، باید پیامد‌های آن را قبول کنند. در آن صورت، صد‌ها هزار موشک بر سر اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه خلیج فارس فرود خواهد آمد و منطقه با بحرانی غیر عادی مواجه خواهد شد. تصور کنید موشک‌های ایران به سمت ایستگاه‌های آب شیرین کن در خلیج فارس شلیک شود. یا تصور کنید که ایران نیروگاه‌ها را در کشور‌های حاشیه خلیج فارس هدف قرار دهد؛ آن هم در حالی که دمای هوا در شرایط کنونی حدود ۵۵ درجه است. یا اگر ایران دیگر تاسیسات حیاتی مانند فرودگاه‌ها را هدف قرار دهد، مردم با چه شرایطی مواجه خواهند شد؟ در حالی که انصارالله کاری کرد که فرودگاه‌ها در جنوب عربستان ناکارآمد شد، تصور کنید اگر فرودگاه‌های دبی، ابوظبی، ریاض و مدینه کاملا متوقف شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ باید خطر این مسئله را متصور شویم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 مرداد 1398 - 16:33:26