توافق آمریکا با ترکیه برای تأسیس مرکز عملیات مشترک در سوریه

جمعه 18 مرداد 1398 - 18:16:35
توافق آمریکا با ترکیه برای تأسیس مرکز عملیات مشترک در سوریه

تهران - الکوثر : رئیس جمهور ترکیه از توافق با آمریکا برای تأسیس مرکز عملیات مشترک در سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رجب طیب اردوغان،  در نشست مشترک رسانه‌ای با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود در آنکارا گفت  هیأت‌های ترکیه و آمریکا بر سر تأسیس یک مرکز عملیات مشترک با هدف هماهنگی میان طرفین برای تشکیل منطقه موسوم به منطقه اَمن در شمال سوریه  به توافق رسیدند.
سفارت آمریکا در آنکارا هم  با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد این دو هیأت بر سر موضوعات مورد اختلاف در مذاکرات برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به توافق رسیده‌اند.
در خصوص این اقدام ترکیه باید گفت ترکیه از ابتدای بحران سوریه، شمال این کشور و جمعیت کرد نشین آن را همواره به عنوان یک تهدید ارزیابی کرده است. ترکیه معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک)، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در طول سالهای گذشته برای آنها در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.
کولین پی کلارک کارشناس مسائل خاورمیانه می نویسد که:" شمال سوریه به یک نگرانی بزرگ برای ترکیه تبدیل شده است و حمایت امریکا از گروههای شبه نظامی کرد مانعی در برابر اقدامات ترکیه است." 
مانعی که ترکیه به دنبال این است ، آن را از سرراه خود بردارد و به نظر میرسد با اقدام اخیر امریکا در جهت شکل دادن به یک اتاق مشترک عملیاتی این امر تحقق یافته است. این موضوع در شرایطی رخ میدهد که دولت امریکا خود به عنوان یک نیروی اشغال گر و بدون موافقت دولت سوریه در خاک این کشور حضو دارد و اقدام دو کشور ترکیه و امریکا برای حمله به شرق رود فرات نقض قوانین بین المللی و حاکمیت کشور سوریه است. 
تحت چنین شرایطی دولت سوریه و متحدین آن از این حق برخوردار هستند تا برای حمایت از شهروندان سوری نسبت به واکنش جدی علیه این اقدام ترکیه و آمریکا دست به عمل بزنند. همچنانکه وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به توافق آمریکا و ترکیه درباره شمال سوریه، تاکید کرد: این توافق، تجاوزی آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض آشکار اصول و مبانی قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد است.
در این شرایط ترکیه بایستی بکوشد تا با بهره گیری از ساز و کارهای منطقه ای و همگرایی با دولت سوریه، زمینه ای را فراهم کند که تحت آن از شکل گیری نقاط امن برای گروههای تروریستی جلوگیری شود و هرچه سریعتر بازیگران خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در این کشور حضور دارند، سوریه را ترک کنند. و این نکته را بداند که همکاری با امریکا در این خصوص بیش از هرچیز به پیچیده شدن اوضاع منطقه خواهد انجامید. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 مرداد 1398 - 18:15:17