مخالفت مانیل با استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک فیلیپین

جمعه 18 مرداد 1398 - 15:19:16
مخالفت مانیل با استقرار سامانه موشکی آمریکا در خاک فیلیپین

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری فیلیپین اعلام کرد،مانیل هرگز به آمریکا اجازه استقرار سامانه موشکی این کشور در خاک فیلیپین را نخواهد داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رودریگو دوترته گفت : انتقال هرگونه تسلیحات نظامی خارجی از جمله  موشک‌های میانبرد هسته‌ای آمریکا به فیلیپین به دلیل نقض قانون اساسی فیلیپین ، ممنوع است.

رییس جمهوری فیلیپین افزود به هیچ نیروی خارجی اجازه استفاده از خاک فیلیپین برای درگیری و جنگ ضد  چین را نخواهد داد، چون هرگونه جنگی با این کشور به ضرر کشورهای منطقه است. 

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا  پس از خروج کشورش از معاهده  "منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد" موسوم به INF گفت ، واشنگتن درصدد  استقرار موشک های میان برد آمریکایی در جنوب شرق آسیا است.

پاسخ منفی فیلیپین به کاخ سفید برای استقرار موشک های میانبرد آمریکا در آن کشور، شکست دیگری برای واشنگتن است که تلاش دارد با استقرار این گونه موشک ها در مناطق همجوار چین ، نوعی مهار نظامی همزمان با جنگ روانی علیه این کشور را در راستای سیاست امنیتی خود در آسیا به پیش ببرد. 

فیلیپین دومین کشوری است که پس از استرالیا به آمریکا برای استقرار موشک های میانبرد خود در فیلیپین پاسخ منفی داده است.

پیشتر هم مقامات استرالیا از جمله نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور با درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای استقرار موشک های میانبرد این کشور در استرالیا مخالفت کرده بودند. 

دولت آمریکا برای استقرار موشک های میانبرد خود در مناطق همجوار با چین، بر روی کشورهای دچار تنش با پکن حساب ویژه ای باز کرده است.

برغم آنکه مقامات کاخ سفید تصور می کردند که استرالیا به دلیل قرابت های سیاسی وامنیتی با آمریکا موضع نرمتری در مقایسه با دیگر گزینه ها در قبال پیشنهاد استقرار موشک های میانبرد اتخاذ کند،اما دولت کانبرا موافقت با چنین طرحی را بر خلاف منافع ملی و منطقه ای خود ارزیابی کرد. 

به خصوص آنکه حزب کارگراسترالیا به عنوان اصلی ترین گروه سیاسی حزب حاکم به دولت این کشور درباره پذیرش پیشنهاد آمریکا برای استقرار این موشک ها بشدت هشدار داده بود.

  اگر چه دولت کانبرا با چین دچار تنش هایی است اما حاضر نیست با همراهی با خواسته آمریکا برای استقرارموشک های میانبرد دراسترالیا ضمن تشدید مخالفت های گروهای سیاسی رقیب و مردم وارد فاز جدیدی ازمناقشه با دولت پکن بشود.

علاوه بر اینکه استقرار موشک های میانبرد آمریکا می تواند موجب تاثیرمنفی بر روابط منطقه ای استرالیا بشود.فیلیپین نیز شرایط مشابه استرالیا در مواجهه با درخواست امریکا برای استقرار این کشورمیانبرد خود دارد.

با وجود آنکه فیلیپین در خصوص مالکیت بر دریای چین جنوبی دچار تنش با چین است اما حاضر نیست وارد بازی جدید آمریکا برای تشدید تنش با پکن پس از استقرار موشک های میانبرد این کشور شود.

البته ظاهراکاخ سفید فراموش کرده که دوترته رئیس جمهوری فیلیپین،دولت آمریکا را دشمن خود می داند و در سال های اخیر هم تنش های لفظی بین مقامات دو کشور بشدت افزایش داشته است.مقامات آمریکا سیاست برخورد قاطع با قاچاق مواد مخدر در فیلیپین را نقض حقوق بشر می دانند در حالیکه دوترته این سیاست را خواسته مردم دانسته و کاخ سفید را به مداخله در امور داخلی فیلیپین متهم کرده است.

با توجه به موضع صریح چین درباره مقابله جدی و فوری با استقرار موشک های آمریکا درمنطقه،فیلیپین نگران آنست که روابط این کشور با پکن در اثراقدامات تحریک آمیزکاخ سفید متشنج شود.     


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 18 مرداد 1398 - 15:16:0