درگیری در خط کنترل کشمیر و التهاب شدید در این منطقه

جمعه 18 مرداد 1398 - 14:9:35
 درگیری در خط کنترل کشمیر و التهاب شدید در این منطقه

تهران - الکوثر : همزمان با گامهای تازه پاکستان درخصوص هند از جمله اخراج سفیر این کشور و تعلیق مناسبات تجاری با دهلی نو، نیروهای نظامی دو کشور در خط کنترل کشمیر به روی یکدیگر آتش گشودند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دور تازه تنشهای مرزی و رویارویی دو قدرت هسته ای جنوب آسیا، بازتابی از وقایع درون کشمیر تحت کنترل هند است. دولت و پارلمان هند در روزههای اخیر گامهای کم سابقه ای را ضد مردم و منطقه کشمیر برداشته اند که در چند دهه اخیر بی سابقه خوانده شده است.

لغو اختیارات ویژه منطقه کشمیر تحت کنترل هند با اصلاح قانون اساسی هند و همچنین فراهم کردن زمینه برای مهاجرت هندوها به منطقه کشمیر چیزی جز اعمال محدودیت علیه این منطقه و مردم آن نیست.

بخصوص اینکه همزمان با این تغییرات در قانون اساسی هند، دولت برخاسته از حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا (بی جی پی) در کشمیر دهها هزار نیروی نظامی مستقر، اینترنت و خطوط تلفن را قطع و سران گروههای کشمیری را نیز بازداشت کرده است. شرایطی که حتی اصلی ترین حزب رقیب بی جی پی یعنی حزب کنگره آن را فاجعه بار و خطرناک توصیف کرده و درباره پیامدهای آن هشدار داده است.
اکنون که در پی اقدامات دهلی نو، اوضاع در منطقه کشمیر ملتهب شده و تنشهای مرزی نیز بالا گرفته و پاکستان نیز گامهایی را علیه هند در دستور کار قرار داده است بسیاری از نگاه ها نه تنها در منطقه که خارج از آن نیز به هند معطوف شده است. 

متئو کلایفیلد در پایگاه اینترنتی دیلی بیست نوشت: 
تصمیم دولت هند می تواند منجر به فوران دوباره خشونتها در این منطقه ناآرام شود. همزمان که هند نظامیانش را به کشمیر انتقال داده و رهبران مردمی این منطقه را در بازداشت خانگی گذاشته دسترسی به اینترنت را نیز تقریباً در تمام آنجا قطع کرده است به نحوی که هنوز شاید تعداد زیادی از کشمیریها دقیقا نمیدانند که چه سیاستهایی از جانب هند برای منطقه آنها اعلام شده است و کاملا از دنیای بیرون جدا افتاده اند. در عین حال دورنماهای بلندمدتی که هند برای این منطقه در نظر گرفته غم انگیزتر است. 

در واقع نه تنها در سطح منطقه که در بیرون از منطقه نیر بسیاری بر این باورند که اقدامات اخیر دهلی نو می تواند به منزله بنزینی بر آتش تنش در این منطقه باشد.

کلایفیلد می گوید: ناامید شدن مردم در کشمیر حتی موجب شده که تعداد هر چه بیشتری از معترضان صلح جو خودشان را سربازان خط مقدم جنگ و یا حتی یک سپر انسانی داوطلبانه بدانند. شباهتهای میان کشمیر و فلسطین اکنون بعد از اقدامات اخیر دولت هند بیشتر شده است وما به طرزی منطقی میتوانیم انتظار یک برنامه اشغال و اسکان خارجیها در این منطقه، مشابه سیاستهای اسرائیل را داشته باشیم.

بنابراین وقتی حتی اصلی ترین حزب مخالف دولت هند تصمیمات اخیر درباره کشمیر را فاجعه بار می داند، باید گفت دولت کنونی در دهلی نو دست به قماری خطرناک زده است. درگیریهای دیشب در خط کنترل بار دیگر نشان می دهد مساله کشمیر تا چه اندازه حساسیت زاست و هر گام غیر منطقی می تواند منطقه را در بحرانی فراگیر فرو ببرد.

با توجه به این واقعیت که منطقه کشمیر سرچشمه چند رودخانه مهم پاکستان است و برای اسلام آباد و دهلی نو اهمیت راهبردی دارد، طبیعی است که هر گونه اقدامی از سوی دو کشور باید کارشناسانه و دقیق باشد. بخصوص اینکه منطقه جنوب آسیا با جمعیت بالا، بیش از هر زمانی نیازمند شکوفایی اقتصادی و تلاش دولتها برای رهایی مردم از فقر است. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم شعار و وعده اصلی بی جی پی به مردم هند در انتخابات اخیر وعده های اقتصادی بود و در واقع کارنامه اقتصادی آن باعث شد که در این انتخابات بار دیگر به پیروزی برسد.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا درصورت تبدیل تنش های کنونی در منطقه کشمیر به بحران، دولت هند قادر خواهد بود دستاوردهای اقتصادی خود را حفظ کند؟  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 18 مرداد 1398 - 12:26:22