استاد علوم اسلامی پاسخ می دهد:

مشکل جوانان با دین است یا با مدعیان دینداری؟

چهار شنبه 16 مرداد 1398 - 16:43:55

تهران- الکوثر: پژوهشگر برجسته علوم اسلامی ضمن تاکید بر لزوم پاسخ گویی به سئوالات دینی جوانان گفت جوانان مسلمان با دین مشکلی ندارند بلکه با مدعیان دینداری مشکل دارند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمد علی میرزایی در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: پرسشگری درباره دین و مسائل دینی، در گذشته یک ارزش نبوده ولی اکنون یک ارزش است. الآن نوعی ترس از پرسشگری در امور دینی احساس می شود به همین علت به پرسش هایی که در امور دینی مطرح می شود «شُبهه» گفته می شود. به این صورت که وقتی کسی درباره دین سئوال می کند، طوری با او برخورد می شود که گویا در دینداری او ضعف و خلل ایجاد شده است. اما در واقع ضعف در گفتمان ما مدعیان دینداری است که نتوانسته ایم پرسش های عقلی درباره دین را پاسخ دهیم.

این استاد برجسته حوزه افزود: به نظر من برای متقاعد کردن کسی که درباره دین سئوال در ذهنش ایجاد شده است نیاز به نهضت علمی واقعی نیاز داریم. وقتی به عقب ماندگی جهان اسلام و مسلمانان نگاه می کنیم و می بینیم که آنان هیچ گونه نقش آفرینی واقعی در تصمیم گیری های مهم جهانی ندارند و حاکمانی مستبد بر آنان حکومت می کنند و وضع فرهنگی آنها مأیوس کننده است و دانشگاه هایشان ضعیف است، نیاز به نهضت دینی در جوامع اسلامی را بیشتر احساس می کنیم.

شیخ میرزایی افزود: در برخی کشورها نهادهایی دینی وجود دارند که در جهت خواست حاکمان عمل می کنند و فتوا می دهند. مثلا نهادهای دینی در یک کشور تا همین چند وقت پیش سفر زنان را فقط به همراه محارم مجاز می دانستند ولی اکنون می گویند، تنها سفر کردن زنان هیچ مشکلی ندارد. یا این که تا همین چند وقت پیش، برخی دولت ها موسیقی را حرام می دانستند ولی اکنون بدترین و رسواترین خوانندگان زن را دعوت می کنند تا در کشورشان کنسرت برگزار کنند. نهادی دینی که تا همین دیروز همه این مسائل را حرام می دانست و اکنون همه آنها را حلال می داند، در واقع چشم به حاکمان و پادشاهان دوخته است تا ببیند آنها چه می خواهند. جوانان سعودی و دیگر جوانان، این مسائل را می بینند و درک می کنند و به شیوخ خود می گویند تو تا همین دیروز روی منبر دموکراسی را کفر می دانستی و اکنون بر منبر نشسته ای و از دموکراسی حمایت می کنی؟ تا همین چند وقت پیش، تفسیرهای علمی درباره حرام بودن رانندگی زنان صادر می کردند ولی اکنون در حمایت از رانندگی زنان سند و مدرک می آورند.

این استاد برجسته حوزه تاکید کرد: جوانان مسلمان با دین مشکلی ندارند بلکه با مدعیان دینداری مشکل دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


 


چهار شنبه 16 مرداد 1398 - 16:43:21