اهداف نشست سه جانبه در بغداد

سه شنبه 15 مرداد 1398 - 9:36:58
اهداف نشست سه جانبه در بغداد

تهران - الکوثر : وزرای خارجه سه کشور مصر ، اردن و عراق در بغداد نشستی سه جانبه برگزار کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سامح شکری، وزیر خارجه مصر ، ایمن الصفدی ، وزیر خارجه اردن و محمدعلی الحکیم، وزیر خارجه عراق روز یکشنبه در بغداد با هم دیدار و نشستی سه جانبه را برگزار کردند. نشست وزرای خارجه مصر، اردن و عراق در ادامه نشستی است که مارس 2019 در قاهره برگزار شده بود.

بیش از آنکه در این نشست روابط دو جانبه کشورها بررسی شود، تحولات منطقه هدف اصلی برگزاری این نشست است. به گفته «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق، تحولات منطقه، معامله قرن و تنش های ایران و آمریکا محور مذاکرات روز گذشته در بغداد بود.

تحولات سوریه از جمله موضوعات منطقه ای بود که در نشست روز گذشته وزرای خارجه سه کشور مصر ، اردن و عراق بررسی شد. این سه کشور عربی همواره ضمن مخالفت با مداخله خارجی در امور سوریه، بر ضرورت دستیابی به راهکار سیاسی برای حل این بحران تاکید دارند که روز گذشته نیز همین موضع بار دیگر تکرار شد.

معامله قرن یکی دیگر از محورهای منطقه ای مذاکرات روز گذشته وزرای خارجه سه کشور در بغداد بود. اردن و مصر دو کشوری هستند که معامله قرن به نوعی آنها را نیز در بر می گیرد. مطابق این طرح آمریکایی آوارگان فلسطینی باید به عنوان شهروند در کشورهایی که اکنون مستقر هستند، پذیرفته شوند.

بخش زیادی از آوارگان فلسطینی در اردن حضور دارند. اگرچه «جرد کوشنر»، یکی از طراحان معامله قرن و مشاور و داماد رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته به اردن سفر و در دیدار با عبدالله دوم تلاش کرد حمایت پادشاه این کشور را از طرح معامله قرن به دست آورد، اما اردن از مخالفان اصلی این طرح آمریکایی است.

بر اساس برخی گزارش ها ، مطابق طرح آمریکایی معامله قرن بخشی از جغرافیای مصر در شبه جزیره سینا جزیی از این طرح است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر هفته گذشته در دیدار با جرد کوشنر در قاهره گفت سینا به هیچ وجه بخشی از معامله قرن نخواهد بود. 

این موضع مصر در نشست روز گذشته بغداد نیز تکرار شد. اگرچه عراق بخشی از معامله قرن نیست، اما به عنوان یک کشور عربی و اسلامی همواره به این طرح نژادپرستانه آمریکایی مخالفت کرده است.

تنش در خلیج فارس به خصوص تنش های ایران و آمریکا نیز دیگر محور نشست سه جانبه روز گذشته در بغداد بود. عراق یکی از کشورهایی است که نه تنها با تحریم های ضد ایرانی آمریکا همراهی نکرده بلکه همواره سعی کرده است برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن میانجی گری کند.

دو کشور اردن و مصر نیز از جمله کشورهای عربی هستند که در رویکرد سیاست خارجی خود بر لزوم دوری از رفتارهای تنش زا و رفتارهایی که تنش های کنونی در منطقه غرب آسیا را افزایش می دهد، مخالفت کرده و افزایش تنش و هرگونه درگیری در این منطقه را سازگار با منافع خود نمی دانند.

این موضع در نشست سه جانبه روز گذشته بغداد نیز تکرار شد و وزرای خارجه سه کشور بر لزوم دستیابی به راهکارهایی برای کاستن از تنش در خلیج فارس تاکید کردند.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 مرداد 1398 - 9:30:9