زیان دهها میلیارد دلاری آمریکا در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج فارس

چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 19:30:40
زیان دهها میلیارد دلاری آمریکا در پی سرنگونی پهپاد آمریکایی در خلیج فارس

تهران - الکوثر : روزنامه رای الیوم در گزارشی اعلام کرد صنایع نظامی آمریکا در دو سال اخیر به سبب کارآیی نداشتن تسلیحات ساخت آنها ، زیان بسیاری متحمل شده و معاملاتی را به ارزش دهها میلیارد دلار از دست داده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم لندن در گزارشی نوشت: صنایع نظامی آمریکا کمتر از دو سال, زیانهای هنگفتی متحمل شدند زیرا تسلیحات تولیدی آنها کارایی نداشتند. آخرین زیان این صنایع, انصراف هند از خرید هواپیماهای جاسوسی «گلوبال هوک» بود البته پس از آنکه ایران ماه گذشته یک فروند از آن را در آبهای خلیج(فارس) ساقط کرد.
کشورها معمولا با تکیه بر عملکرد و کارآیی تسلیحات در جنگها, آنها را خریداری می کنند. یکی از رویدادهای عجیب در تاریخ تسلیحات آمریکا این است که این تسلیحات از جنگ جهانی دوم به بعد, ضد هیچ نیروی نظامی آزمایش نشده و صرفا علیه برخی کشورهای ضعیف مثل پاناما, گرانادا و عراق آزمایش شده اند هرچند جنگ ویتنام را باید جدا کنیم.
پس از اینکه ایران موفق شد یک فروند هواپیمای «گلوبال هوک» را به ارزش دویست و پنجاه میلیون دلار ساقط کند, هند تصمیم گرفت از خرید این هواپیماها در آینده دست بکشد. این در حالی است که پنتاگون اعلام کرده بود این هواپیما, پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی در جهان است. مطبوعات هند یکشنبه گذشته به نقل از برخی منابع نظامی اعلام کردند « نیروی هوایی هند قصد داشت سی فروند هواپیمای بدون خلبان از نوع گلوبال هوک به ارزش شش میلیارد دلار خریداری کند اما پس از اینکه ایران توانست یک فروند از این نوع هواپیما را ساقط کند, مشخص شد که این هواپیماها قادر نیستند در برابر پدافند موشکی ضد هوایی که پاکستان در اختیار دارد, مقاومت کنند».
هند برای مقابله نظامی (احتمالی) با پاکستان و تعدیل کفه نظامی با چین, به دنبال خرید سلاح است و به همین دلیل وقتی می بیند این هواپیماها در اختیار پدافند هوایی چین و پاکستان قرار دارد, ریسک خرید آنها را نمی پذیرد.
شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن معامله ای به ارزش شش میلیارد دلار را از دست داد و اگر در آینده همه کشورها از خرید این هواپیما منصرف شوند, سی میلیارد دیگر از دست خواهد داد.
همچنین به سبب اتفاقی که برای «گلوبال هوک» و سامانه موشکهای «پاتریوت » آمریکا افتاد, ترکیه تصمیم گرفت این نوع موشکهای دفاعی را خریداری نکند و در نتیجه به خرید سامانه «اس 400» روسیه روی آورد. موشک «پاتریوت » در مقابله با موشکهایی که حوثیها به عربستان سعودی پرتاب کردند, آشکارا ناکام ماند.
پدافند سوریه نیز ماه سپتامبر گذشته توانست یک فروند هواپیمای «اف شانزده» اسرائیلی را که ساخت آمریکا است, ساقط کند. سوریه همچنین توانست موشکهای «اس سیصد» و « اس چهارصد» روسیه را به کار گیرد. بسیاری از کشورها پس از این رویداد در معاملات خرید این نوع جنگنده از آمریکا تجدید نظر کردند.
بر همین اساس برخی جنگها به گورستانی برای صنایع تسلیحاتی آمریکا تبدیل شده اند و این اتفاق برای صنایع آمریکا دهها یا بیش از دهها میلیارد دلار در کوتاه مدت و میان مدت هزینه در بر خواهد داشت. این در حالی است که اعتبار, شهرت و آوازه این تسلیحات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 18:20:36