توصیه هایی برای مصون نگه داشتن فرزندان از دوستان ناباب

دو شنبه 7 مرداد 1398 - 18:35:44

تهران- ویژه الکوثر: یکی از مسائلی که ذهن والدین را بسیار به خود مشغول می کند، احتمال همنشینی فرزندانشان با دوستان ناباب و قرار گرفتن تحت تاثیر آنان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برنامه «یوم جدید» شبکه جهانی الکوثر در بخش «ما قل و دل» (کم گوی و گزیده گوی) به بررسی تاثیر دوستان ناباب بر رفتار انسان پرداخت. مجری این بخش گفت: سالها تلاش و زحمت والدین برای تربیت فرزندانشان موجب می شود آنها نگران آینده فرزندانشان باشند زیرا ممکن است فرزندان آنها تحت تاثیر محیط اطرافشان قرار بگیرند. این تاثیر پذیری ممکن است از سوی دوستان ناباب در مدرسه یا محله یا جامعه باشد.

بدون شک دوستان ناباب موجب فاسد شدن اخلاق انسان می شوند زیران فرد را به طور مستمر به ارتکاب گناه و معصیت تشویق می کنند. همچنین نفس انسان به گونه ای است که تحت تاثیر آنچه می بیند و می شنود قرار می گیرد و به سوی آن گرایش پیدا می کند و دوست ناباب می تواند انسان را به تباهی بکشاند و او را به کارهایی سوق دهد که زندگی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

به عنوان مثال گرایش به مواد مخدر که آینده انسان را تباه و او را بدنام می کند می تواند از تاثیرات دوست ناباب باشد.

اما چگونه می توانیم فرزندانمان را در برابر دوستان ناباب واکسینه کنیم؟ یکی از روش ها، تربیت دینی و آموزش اخلاق نیک و فضائل و ارزش ها به کودکان است. فرزندان وقتی با این صفات پرورش داده شوند، اخلاق حسنه درون آنها رشد می کند به طوری که به نیکی گرایش پیدا می کنند و از بدی ها و معاصی متنفر می شوند.

همچنین لازم است پدر و مادرها به طور مستمر رفتار فرزندانشان را زیر نظر داشته باشند. برخی علائم و نشانه ها درباره وجود دوستان ناباب در زندگی فرزندان وجود دارد مانند علاقه به تنهایی و گوشه گیری و دوری از جمع.

به طور طبیعی انسان ها تحت تاثیر اطرافیان و خویشاوندان خود و ویژگی ها و صفات و سخنان آنها قرار می گیرد. اگر اطرافیان انسان ناباب باشند، رفتار آنها بر انسان تاثیر می گذارد بدون آن که خودش متوجه باشد. به این ترتیب فرد به تدریج به سوی اقدامات خلاف کشیده می شود و ممکن است پشیمانی سودی نداشته باشد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 7 مرداد 1398 - 17:36:46