دور جدید انتقادها از محمد بن سلمان، اصلاحات دروغین و قدرت توخالی منطقه ای

پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 8:56:1
دور جدید انتقادها از محمد بن سلمان، اصلاحات دروغین و قدرت توخالی منطقه ای

تهران - الکوثر : رفتارها و سیاست های جدید محمد بن سلمان در دو عرصه داخل و خارج از عربستان سبب شدت گرفتن دور تازه ای از انتقادها علیه ولیعهد سعودی شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، برگزاری کنسرت با حضور خوانندهای غربی و تداوم سرکوب در عرصه داخلی یکی محورهای داخلی انتقادهای گسترده از محمد بن سلمان است. ولیعهد سعودی در ادامه اصلاحات نمایشی و سمبلیکی که در حوزه اجتماعی انجام داد اخیراً کنسرت های موسیقی با حضور خواننده های زن غربی برگزار کرد که در تعارض با ارزش های حاکم بر جامعه عربستان سعودی قرار دارد.

در حالی که برخی از تحلیلگران و مقامات غربی از این اقدام بن سلمان به عنوان حرکت عربستان در مسیر «لیبرالیسم فراهنگی» یاد می کنند، اما منتقدان بر این باور هستند که محمد بن سلمان از عناصر فرهنگی عربستان به عنوان «ابزار سیاسی» برای فریب افکار عمومی و کسب قدرت بهره می گیرد. برخی از منتقدان داخلی محمد بن سلمان از جمله در میان شاهزاده ها عنوان می کنند که بعید نیست ولیعهد سعودی برای جذب نظر آمریکا جهت رسیدن به کرسی پادشاهی حتی برخی از «حرام ها» را نیز در عربستان «حلال» اعلام کند.

نکته حایز اهمیت دیگر این است که بن سلمان در شرایطی کنسرت های موسیقی با حضور خواننده های زن غربی برگزار می کند که فعالان سیاسی و حقوقی عربستان در زندان به سر می برند. مریم الخواجه، فعال حقوق بشری بحرینی با انتقاد از حضور خواننده های زن غربی در عربستان، در این خصوص نوشت: «این کنسرت در غیاب فعالان حقوق بشری عربستان که زندانی هستند و شکنجه می شوند، برگزار شده است.»

انتقاد دیگری که در این خصوص انجام می شود، این است که برخی منتقدان داخلی، این رفتارهای بن سلمان را «چاپلوسی» وی برای غرب در جهت کسب حمایت آنها در رسیدن به کرسی پادشاهی عربستان می دانند. در همین راستا، «عبدالله العوده» فرزند سلمان العوده، که توسط نظام قضایی آل سعود به اعدام محکوم شده است، گفت: «بن سلمان از دموکراسی می ترسد و برای کشورهای غربی چاپلوسی می کند. ولیعهد سعودی از زنان به عنوان ابزاری برای نمایش آزادی استفاده می کند تا خود را به کشورهای غربی به عنوان انسانی روشنفکر جلوه دهد.»

اقدام های جدید بن سلمان در عرصه سیاست خارجی عربستان نیز با انتقادهای تند و کنایه آمیز مواجه شد. از جمله اقدام هایی که اخیراً در عرصه سیاست خارجی عربستان انجام شد، موافقت با بازگشت نظامیان آمریکایی به پایگاه «شاهزاده سلطان» پس از 16 سال است. تحلیلگران بر این باور هستند که مهمترین دلیل اتخاذ چنین تصمیمی این است که ریاض در مقابل تهدیدهای منطقه ای توان دفاع از خود را ندارد. «حمد بن جاسم» نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق قطر در واکنس به این تصمیم عربستان نوشت: «تصور می ‌کردیم کشورهای بزرگ منطقه می‌ توانند امنیت خلیج فارس و آبراه‌ های خود را تأمین کنند، اما وقتی دیدیم آن‌ها این مأموریت را به دیگر کشورهای بزرگ محول کرده‌ اند، غافلگیر شدیم. من اعتراضی به این ندارم بلکه این یک حقیقت است و این کشورها به استقرار مجدد نیروهای آمریکایی روی آورده‌ اند.»

پایگاه «العربی الجدید» نیز نوشت: «تصمیم عربستان برای درخواست از آمریکا جهت استقرار نیروهایش در خاک این کشور پس از سال ۲۰۰۳ ، ضربه سنگینی به تصویری زد که سعودی ‌ها تلاش داشتند در سال ‌های گذشته از خود نشان دهند؛ تصویری که مدعی بود عربستان سعودی قدرت بزرگ نظامی در منطقه است و اکنون مشخص شده است که ریاض قدرت نظامی یا فناوری لازم را برای دفاع از خود در هرگونه جنگ احتمالی (مثلا) با ایران ندارد و تمامی این ‌ها در حالی است که محمد بن سلمان میلیاردها دلار برای خرید سلاح از آمریکا امضا کرده است.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 3 مرداد 1398 - 8:54:16