تاکید وزیر اقتصاد آلمان بر امکان ایجاد سیستم تجارت جهانی بدون آمریکا

دو شنبه 31 تیر 1398 - 16:8:24
تاکید وزیر اقتصاد آلمان بر امکان ایجاد سیستم تجارت جهانی بدون آمریکا

تهران - الکوثر : دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در راستای سیاست حمایت گرایی اقتصادی، با افزایش تعرفه ها بر مواد و کالاهای وارداتی به آمریکا، عملا وارد جنگ تجاری با بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این تقابل حتی شرکای اروپایی واشنگتن را نیز شامل شده است. تداوم رویکرد دولت ترامپ باعث هشدارهای دیگر طرف های تجاری واشنگتن شده است.  

در این راستا "پیتر آلتمایر" وزیر اقتصاد آلمان با اشاره به تلاش‌های کشورش برای حل مناقشات تجاری با آمریکا، در عین حال یک سیستم تجارت جهانی بدون ایالات متحده را قابل تصور دانست. 

آلتمایر در پاسخ به این پرسش که آیا یک سیستم تجارت جهانی بدون آمریکا قابل تصور است گفت: «من می خواهم از این مساله جلوگیری کنم چرا که آمریکا دوست و شریک ما است، اما ما باید خود را برای چنین شرایطی در صورت امتناع آمریکا آماده کنیم.» 

وزیر اقتصاد آلمان در این راستا به انعقاد توافق های تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا با ژاپن، ویتنام و سنگاپور و نیز توافق با اتحادیه تجاری کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور اشاره کرده است.

ضمن اینکه اتحادیه اروپا اکنون مشغول مذاکره با  استرالیا و نیوزلند است. در واقع هدف اروپا این است که بتواند به جای روابط تجاری گسترده کنونی با آمریکا که اکنون به دلیل پافشاری ترامپ بر افزایش تعرفه های کالاهای صادراتی اروپا به آمریکا دچار چالش اساسی شده است، روابط تجاری جدیدی را ایجاد کند.

این مساله با توجه به اینکه سازمان تجارت جهانی نیز عملا به دلیل فشارهای آمریکا کارکرد خود را در مقابله با جنگ تجاری ترامپ از دست داده است بیشتر اهمیت پیدا می کند. 

به گفته آلتمایر،همه این مسائل  نشان می دهد که خیلی چیزها در جریان است، زیرا سازمان تجارت جهانی به دلیل فلج شدن دیگر کار نمی کند. این مساله ضرورت دارد که این نهاد را اصلاح کنیم.
اتحادیه اروپا تا قبل از دوره ریاست جمهوری ترامپ روابط تجاری نزدیکی با آمریکا داشت و در دوره اوباما، چند دور مذاکره با واشنگتن برای انعقاد پیمان تجارت آزاد دو سوی اقیانوس اطلس برگزار شد، اکنون با شرایط متفاوتی مواجه شده و ترامپ رئیس جمهور جنجالی آمریکا نه فقط ادامه این مذاکرات را متوقف کرده، بلکه بارها خواهان افزایش قابل توجه تعرفه کالاهای صادراتی اروپا به آمریکا شده است.

حساسیت دولت ترامپ به ویژه در زمینه واردات خودرو و قطعات آن از اروپا است.وی چند بار تهدید کرده که تعرفه واردات خودرو از اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

با این حال آلمان به عنوان بزرگترین صادر کننده اروپایی خودرو و قطعات خودرو با این خواسته ترامپ بشدت مخالفت می ورزد. درعین حال اکنون دامنه این تقابل تجاری از خودرو فراتر رفته و بسیاری از کالاها و محصولات را شامل شده است. 

"برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه در آوریل 2019 درباره تقابل تجاری دو سوی اقیانوس اطلس گفت، با توجه به کاهش نرخ رشد جهانی، شروع یک جنگ تجاری بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا عملی اشتباه، هم در زمینه اقتصادی و هم در زمینه سیاسی خواهد بود. 
اروپایی ها معتقدند که جنگ تجاری موجب کاهش واز میان رفتن رشد اقتصادی جهان شده و نااطمینانی های جدیدی را ایجاد می کند. به ویژه مصرف کنندگان از این جنگ تجاری بیشترین آسیب را خواهند دید و قیمت کالاها نیز در نهایت گران تر خواهد شد. آلتمایر در این باره گفت، یک جنگ تجاری با تعرفه های گمرکی بالاتر روی کالاها، به هر دو طرف و همچنین اقتصاد آمریکا آسیب خواهد رساند. 

به رغم هشدارهای جهانی اما دولت ترامپ بر ادامه رویکرد کنونی خود که صرفا موجب تشدید جنگ تجاری می شود تاکید می کند.

مسلما این مساله منجر به واگرایی هر چه بیشتر بین آمریکا و شرکای تجاری آن از جمله اتحادیه اروپا خواهد شد و ضرورت ایجاد روابط تجاری جدیدی بین قدرتهای اقتصادی از جمله چین و اتحادیه اروپا با دیگر کشورها و اتحادیه های تجاری را بیشتر خواهد کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 31 تیر 1398 - 15:55:47