پژوهشگر اسلامی پاسخ می دهد:

آیا پوشیدن لباس های پاره نشانه «تجدد» است؟

شنبه 29 تیر 1398 - 13:37:44

تهران- ویژه الکوثر: پژوهشگر مسائل اسلامی در گفتگو با شبکه الکوثر به بررسی مفهوم «تجدد» و «مدرنیسم» و تشریح برخی انحراف های به وجود آمده در این زمینه پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سید سامی خضرا» در برنامه «مسائل و حلول» شبکه جهانی الکوثر گفت: تجدد و مدرنیسم اصطلاحی به معنای جلو رفتن همگام با تحولات است. اما منظور این است که از نظر عقلی و فکری همگام با تحولات به پیش برویم نه این که طبق به اصطلاح مُد روز زندگی کنیم. در برخی موارد مشاهده می کنیم رفتارها و حرکت هایی به نام تجدد و مدرنیسم صورت می گیرد که با مفهوم واقعی این اصطلاح، فاصله زیادی دارد. مثلا در جوامع امروزی می بینیم که جوانان زیادی هم در غرب و هم در کشورهای اسلامی، لباس هایی که عمدا پاره شده است را به عنوان لباس های مُد روز می پوشند و آن را نشانه تجدد و «امروزی بودن» می دانند. ولی کجای این کار معنای تجدد می دهد؟

سید سامی خضرا افزود: این یک امر طبیعی است که مردم و جوامع انسانی همواره به سوی بهتر شدن پیش بروند و آنچه که غیرطبیعی است، عقب ماندگی است. در ضمن باید توجه کرد تجدد و مُدرنیسم این گونه به دست نمی آید که عده ای دور هم جمع شوند و تصمیم به پیشرفته شدن بگیرند. مدرنیسم روندی مستمر است که هر روز در زندگی اتفاق می افتد. مثلا یک زن که در خانه آشپزی می کند می تواند هر روز در کار خود پیشرفت کند و خلاقیت به خرج دهد و نوآوری کند و کارش را بهتر از قبل انجام دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 29 تیر 1398 - 12:59:48