تصویب طرح ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و امارات در مجلس نمایندگان آمریکا

جمعه 28 تیر 1398 - 14:53:2
 تصویب طرح ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان و امارات در مجلس نمایندگان آمریکا

تهران - الکوثر : دولت ترامپ در چارچوب حمایت از متحدان منطقه ای آمریکا و نیز انتفاع اقتصادی از طریق فروش تسلیحات، با اعلام وضعیت اضطراری ملی و دور زدن کنگره، بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات به عربستان، امارات و اردن فروخته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این اقدام با مخالفت شدید قانونگداران کنگره و تلاش آنها برای لغو این معاملات تسلیحاتی مواجه شده است. 

پس از مخالفت سنای آمریکا با این فروش عظیم تسلیحاتی، مجلس نمایندگاناین کشور نیز روز چهارشنبه 16 ژوئیه به ممنوعیت فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان و امارات رای داد. چهار نفر از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان نیز در اعتراض به تصمیم دولت ترامپ برای فروش سلاح به عربستان و امارات، به قطعنامه‌های پیشنهادی علیه این تصمیم، رای مثبت دادند. مجلس نمایندگان تنها در مورد سه فقره از قراردادهای 22 گانه رای‌گیری کرد که هر سه به جنگ یمن مربوط می‌شود. این سه قرارداد به فروش بمب های لیزری و تجهیزات آنها به عربستان و امارات مربوط می شود. سنا نیز در ژوئن 2019 به لغو قراردادهای فروش سلاح به عربستان وامارات رای داده بود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مه 2019 اعلام کرد که با استناد به وضعیت اضطراری ملی، ۲۲ قرارداد تسلیحاتی را با عربستان، امارات و اردن تایید کرده است. دولت آمریکا تلاش کرد تا از این طریق کنگره را دور بزند. در شرایط عادی، کنگره ۳۰ روز فرصت دارد تا نظر خود را در مورد چنین قراردادهایی اعلام کند.

"الیوت انگل" Eliot Engel نماینده دموکرات ایالت نیویورک که ریاست کمیته امور خارجی را نیز برعهده دارد، گفت: اگر دولت خواهان فروش این تسلیحات است باید از قانون تبعیت کند نه این که از آن سوء استفاده کند.

این دومین بار طی ماه‌های اخیر است که کنگره مصوبه‌ای علیه روابط ویژه دولت ترامپ با عربستان دارد. نمایندگان آمریکا در آوریل 2019 نیز به پایان مشارکت آمریکا در جنگ عربستان علیه یمن رای دادند. قانونگذاران سنا اعم از جمهوریخواهان و دموکرات ها در عین حال با رای خود نارضایی شان را از تلاش دولت ترامپ برای کنار گذاشتن کنگره از تصمیمات مربوط به امنیت ملی با توسل به اعلام وضعیت اضطراری نشان دادند. رئیس‌ جمهور آمریکا در صورت اعلام وضعیت اضطراری ملی می‌تواند مفاد مندرج در قوانین کنترل تسلیحاتی را نادیده بگیرد و بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد.

نمایندگان هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات همچنین با رای مخالف خود ناخرسندی شان را از این که دولت ترامپ، به رغم نقش داشتن مقامات بلندپایه ریاض در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول، بر فروش سلاح به این کشور اصرار دارد، نشان دادند.  

البته مجلس نمایندگان امریکا دوشنبه 15 ژوئیه نیز با اکثریت قاطع آرا، لایحه مؤاخذه عاملان قتل خاشقچی را تصویب کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، هیچ موضوعی در عرصه سیاست خارجی به اندازه مساله عربستان میان ترامپ و کنگره شکاف ایجاد نکرده است. به احتمال زیاد ترامپ مصوبه کنگره را وتو خواهد کرد زیرا سیاست دولت ترامپ همواره حمایت از رژیم سعودی بوده است. عربستان سعودی شریک راهبردی و اقتصادی برای واشنگتن در منطقه و یکی از بزرگترین خریداران سلاح از آمریکا محسوب می شود. امارات نیز از شرکای منطقه ای مهم واشنگتن است و سالانه مقادیر هنگفتی سلاح از آمریکا می خرد. از این رو دولت ترامپ تمایلی به این که از سطح روابط خود با عربستان و امارات بکاهد، ندارد؛ هرچند ترامپ نگاهی ابزاری به این دو کشور دارد و بارها با تحقیر رژیم سعودی، عربستان را به مثابه گاوی شیرده توصیف کرده است که باید آن را تا پایان دوشید.

در اهمیت اقتصادی عربستان برای دولت ترامپ همین نکته کفایت می کند که ترامپ در نخستین سفر خارجی خود پس از راه یابی به کاخ سفید، به ریاض رفت و قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار با رژیم سعودی امضا کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 28 تیر 1398 - 14:14:49