چرا ترامپ و پمپئو گمان کردند ایران درباره موشکهایش مذاکره می کند؟

چهار شنبه 26 تیر 1398 - 13:6:5
چرا ترامپ و پمپئو گمان کردند ایران درباره موشکهایش مذاکره می کند؟

تهران- الکوثر: روز گذشته دونالد ترمپ رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه اش مدعی شدند ایران حاضر به مذاکره بر سر برنامه موشکی خود شده است. اما چه چیز موجب شد چنین گمانی به وجود آید؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، واقعیت این است که این سرخوشی حاکمان کاخ سفید، در برداشت نادرست یک رسانه از سخنان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ریشه دارد که نشان می دهد که آنها به جای مجاری رسمی، همچنان اطلاعاتشان را از رسانه ها دریافت می کنند.

این برداشت نادرست موجب شد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بگوید: آنچه که ایران انجام می دهد به خاطر تأثیر تحریم های ما بر اقتصاد آن است و برای نخستین بار ایران گفته است که آنها آماده مذاکره درباره برنامه موشکی خود هستند.

در پی آن، ترامپ هم وارد عمل شد و خواست این موفقیت های خیالی به خصوص در حوزه مذاکره درباره برنامه موشکی ایران را به نام خود ثبت کند و گفت: پیشرفت های زیادی انجام شده است.

سخنان این مقامات آمریکایی در حالی است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره درباره برنامه موشکی خود واکنش نشان داد و آن را تکذیب و خاطرنشان کرد که برنامه موشکی دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.
در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: به طور کلی برداشت خبرگزاری آسوشیتدپرس از اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی را رد می کنیم.
این بیانیه می افزاید: وزیر امور خارجه گفته بود "اگر آمریکا می خواهد درباره موشک صحبت کند، ابتدا باید فروش سلاح به منطقه را که شامل موشک می شود به دولت های منطقه متوقف کند" اما این خبرگزاری این جملات را تمایل ایران برای مذاکره درباره برنامه موشک دفاعی خود معنا کرده است.
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: موشک های ایران به هیچ وجه با هیچ کسی و هیچ کشوری در هیچ زمانی مذاکره شدنی نیستند.
در بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تأکید شده است: یقیناً خبرنگاران آسوشیتدپرس به اندازه کافی با مکالمه انگلیسی آشنا هستند تا مفاهیم نظرات فرضی را بدانند و دریابند. قرار دادن یک جمع بندی نادرست در سرخط خبرها در حالی که متن به خوبی روشن است، تنها اقبال عمومی را از رسانه کاهش می دهد.‌


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 تیر 1398 - 12:39:40