رزمایش مشترک نیروهای زمینی آمریکا و عربستان

سه شنبه 25 تیر 1398 - 20:40:32
رزمایش مشترک نیروهای زمینی آمریکا و عربستان

تهران - الکوثر : عربستان سعودی را می توان مهمترین کشور عربی همسو با سیاست های آمریکا در غرب آسیا دانست. این همسویی به اشکال مختلف بروز پیدا می کند که برگزاری رزمایش های مشترک نظامی از جمله آنها است که به دفعات در طول یک سال انجام می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رزمایش مشترک موسوم به «فرمانده غیور ۲۰۱۹» با حضور نیروهای زمینی عربستان و آمریکا از امروز 15 جولای در مرکز تمرین اصلی شهرک نظامی «ملک خالد» در شمال عربستان آغاز شد و به مدت دو هفته نیز ادامه خواهد داشت. پیش از این عربستان و آمریکا رزمایش مشترک نیروهای هوایی موسوم به «پرچم قرمز» را نیز در مارس 2019 برگزار کرده بودند.

یکی از مهمترین اهداف برگزاری رزمایش مشترک نیروهای آمریکایی و عربستانی، آمادگی مقابله با تهدیدهای منطقه ای است. سرتیپ «صالح بن احمد الزهرانی»، فرمانده منطقه شمالی عربستان در خصوص رزمایش موسوم به «فرمانده غیور ۲۰۱۹» با بیان اینکه این رزمایش در امتداد تمرین ‌های مشترک میان نیروهای زمینی دو کشور برگزار می‌ شود، گفت: «هدف از این رزمایش تقویت همکاری نظامی مشترک میان دو کشور و تبادل مهارت ‌ها و مفاهیم و همچنین بالا بردن سطح آمادگی برای مقابله با تهدیدهای منطقه‌ ای است.»

نکته مهم این است که مقابله با تهدیدهای منطقه ای در حالی به عنوان یکی از اهداف اصلی این رزمایش مطرح شد که سیاست منطقه ای عربستان سعودی و حمایت آمریکا از این سیاست عامل اصلی افزایش تهدیدها در منطقه غرب آسیا است.

تروریسم یکی از تهدیدهای اصلی منطقه غرب آسیا است. عربستان طی سال های اخیر کمتر با عملیات تروریستی مواجه بود، اما اسناد و شواهد متعددی وجود دارد که عربستان سعودی از گروههای تروریستی به خصوص در سوریه و عراق حمایت می کند.

افراط گرایی یکی دیگر از تهدیدهای مهم غرب آسیا است و عربستان نیز یکی از حامیان اصلی تفکرات افراطی در منطقه محسوب می شود که این موضوع نیز بیش از همه ناشی از نفوذ تعالیم و بینش وهابیت در ساختار قدرت عربستان است.

جنگ، تنش و درگیری نیز یکی دیگر از تهدیدهای مهم غرب آسیا طی سال های اخیر است که در این زمینه نیز ریاض، پیشگام است. جنگ علیه یمن که پنجمین سال را سپری می کند و سبب شکل گیری بزرگترین فاجعه انسانی دهه های اخیر در نظام جهانی شد، تنش با قطر، تنش با جمهوری اسلامی ایران، تنش با ترکیه، مداخله در امور داخلی بحرین، لیبی و اردن و همچنین شدت گرفتن خشونت داخلی به خصوص علیه شیعیان از مهمترین مظاهر پیشگامی عربستان در جنگ، درگیری و تنش در سطح منطقه غرب آسیا است.

موضوع مهم این است که عربستان در هر کدام از این موارد (حمایت از تروریسم، حمایت از افراط گرایی، دامن زدن به جنگ، درگیری و تنش) از حمایت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا برخوردار است. در چنین شرایطی، رزمایش مشترک موسوم به «فرمانده غیور ۲۰۱۹» را عربستان و آمریکا آغاز کردند.

به نظر می رسد که رزمایش های مشترک سال های اخیر از جمله رزمایش کنونی در شهرک نظامی «ملک خالد» بیش از همه در راستای نگاه مادی دولت آمریکا به عربستان سعودی است و به تداوم غارت منابع مادی عربستان به دست آمریکا منجر می شود و از سوی دیگر این رزمایش ها گویای وابستگی امنیتی خاندان آل سعود به واشنگتن است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 25 تیر 1398 - 18:27:14