القدس العربی : خروج امارات از یمن ، اذعان به شکست است

چهار شنبه 19 تیر 1398 - 17:11:30
القدس العربی : خروج امارات از یمن ، اذعان به شکست است

تهران - الکوثر : القدس العربی در سرمقاله خود نوشت تصمیم امارات برای کاهش نیروهایش در یمن به معنای اذعان این کشور به شکست در یمن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این روزنامه افزود : هم اکنون مشخص شده است که امارات عربی متحده از چند هفته پیش شروع به کاهش نیروهای نظامی خود در مناطق مختلف یمن کرده است ، نیروهایی که در چارچوب مشارکت گسترده ابوظبی در عملیات نظامی ائتلاف تحت فرماندهی عربستان از مارس سال 2015 در یمن حضور یافته اند.

گزارش رسانه ها حاکی از این است که تصمیم امارات برای کاهش ( حضورش در یمن ) تنها به تعداد نظامیان آن محدود نمی شود بلکه تجهیزات نظامی مهم و سنگین این کشور در یمن را هم شامل می شود.

محدوده این کاهش، از صنعا پایتخت یمن تا جنوب مارب و بندر عصب اریتره را که نقطه آغاز فعالیت نیروهای اماراتی محسوب می شود، دربر می گیرد.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک مقام بلند پایه اماراتی که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد کاهش نیروهای این کشور در یمن به خاطر مسایل راهبردی و تاکتیکی صورت می گیرد.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از یک مقام اماراتی اعلام کرد امارات ابتدا از راهبرد نظامی به سمت راهبرد صلح حرکت خواهد کرد.

روشن است که این سخنان تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر علل واقعی و پشت پرده تصمیم امارات است از جمله این که ابوظبی دریافته است عملیات نظامی در یمن به بن بست رسیده و از دستیابی به هر گونه پیروزی نظامی ملموس و چشمگیر در یمن ناتوان است.

دلیل دوم، احساس ترس و وحشت مقامات اماراتی از پاسخ نظامی حوثی ها ( انصار الله ) به ویژه پس از اقدام این گروه به هدف قرار دادن فرودگاهها و پالایشگاه های نفت در عمق خاک عربستان با استفاده ازهواپیماهای بدون سرنشین و حامل مواد منفجره است. به ویژه اینکه قبلا برخی اهداف در داخل خاک امارات نیز هدف قرار گرفت و احتمال می رود در آینده این حملات به امارات از لحاظ کمی و کیفی گسترش یابد مانند آنچه که عربستان دچار آن شده است.

بنابراین حمله به کشتی های تجاری در بندر الفجیره امارات و نیز نفتکش ها در دریای عمان بیش از یک زنگ خطر را در ابوظبی به صدا درآورد و شاید این مسئله همچنین توجیهی برای تمرکز مقامات اماراتی بر انتقال سامانه های ضد موشکی پاتریوت و تاد این کشور از مناطق استقرار آن در یمن به داخل خاک امارات باشد.

علت سوم، ترس و نگرانی مقامات اماراتی از احتمال وقوع درگیری میان آمریکا و ایران است ،به ویژه اگر میدان نبرد، یمن را نیز شامل شود.

با وجود اینکه امارات یک زرادخانه بزرگ سلاح دارد که ارزش قراردادهای خرید آنها به صدها میلیارد دلار می رسد اما ارتش امارات برای ورود به این سطح از درگیری نظامی آمادگی ندارد و بعید به نظر می رسد ابوظبی جسارت و شجاعت لازم برای ورود به این نوع بی پروایی را داشته باشد.

ادعای مقامات امارات درباره انتقال از راهبرد نظامی به راهبرد صلح در یمن ، به معنای اذعان به شکست این کشور است اما در باطن می خواهد آبروی این کشور را حفظ کند.

با توجه به ادامه طمع ورزی ابوظبی به بنادر یمن، فعالیت های نیروهای اماراتی در المخاء ،المکلا ،عدن و الحدیده ادامه دارد و بنابراین عجیب نیست که کاهش نیروهای امارات مناطق شبوه و ساحل غربی یمن را شامل نشود و حتی بر عکس حضور نیروهای ( اماراتی ) در این مناطق تقویت شود.

اما مهمترین مشخصه این تصمیم امارات به تشدید اختلافها میان ریاض و ابوظبی درباره مدیریت پرونده یمن در سطح میدانی بر می گردد و این مسئله قابل مخفی کاری و یا ظاهر سازی نیست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 تیر 1398 - 17:10:23