بررسی دلایل مخالفت آلمان با اعزام نیرو به سوریه

چهار شنبه 19 تیر 1398 - 9:6:29
بررسی دلایل مخالفت آلمان با اعزام نیرو به سوریه

تهران - الکوثر : دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می کوشد تا متحدان اروپایی واشنگتن را وارد عرصه سوریه کند اما این مساله با مخالفت آنها روبرو شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در چارچوب وعده های انتخاباتی خود ، در دسامبر2018 اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می کند .با این همه وی ناچار به تجدید نظر هایی دراین زمینه شده است. 

در این راستا دولت آلمان با درخواست آمریکا مبنی بر اعزام نظامیان آن کشور به سوریه برای شرکت در ائتلاف آمریکایی (به اصطلاح) ضد داعش مخالفت کرد.

اشتفان زیبرت سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که این کشور هیچ نیرویی در خاک سوریه ندارد و نمی‌خواهد این سیاست را تغییر دهد.  

زیبرت با اشاره به محدود بودن مشارکت آلمان در همکاری با آمریکا در جنگ سوریه گفت: برلین مخالف اعزام نظامیان آلمانی به سوریه به بهانه جنگ با تروریست ها است. چنانچه دولت آلمان بخواهد به اقدامات خود در چارچوب ائتلاف ضد داعش ادامه دهد، اعزام نیروی زمینی جزو این اقدامات نخواهد بود.  

واکنش برلین در پی اعلام خواسته آمریکا در باره حضور نظامیان آلمانی در سوریه انجام گرفت.  

جیمز جفری نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در باره سوریه در دیداری که اخیرا از برلین داشت، از آلمان خواسته بود تا با اعزام نظامیان آن کشور به سوریه، آمریکا را همراهی کند. 

جفری با درخواست از آلمان برای اعزام مربیان نظامی و متخصصان لجستیک و فنی گفت؛ ما خواهان آن هستیم تا نیروهای آلمانی جایگزین نظامیان ما در سوریه شوند. ما انتظار داریم دولت آلمان به درخواست آمریکا در ماه جاری پاسخ دهد.

با این حال این خواسته واشنگتن با مخالفت  حزب ائتلافی در دولت آلمان ونیز احزاب مخالف مواجه شده است. روزنامه آلمانی "دی ولت" در شماره روز دوشنبه خود با اشاره به درخواست جیمز جفری مبنی بر حضور نیروهای نظامی آلمان در مناطق شمالی سوریه نوشت؛ حزب سوسیال دمکرات و اپوزیسیون در آلمان با درخواست آمریکا به شدت مخالفت کرده اند.

آمریکا به عنوان سردمدار غرب حامی اصلی گروه های تروریستی در سوریه است و هم چنان به حضور غیر قانونی خود در این کشور به بهانه مبارزه با داعش ادامه می دهد.

پس از اعلام تصمیم ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که در راستای تحقق وعده انتخاباتی اش صورت  گرفت  ، مقامات آمریکایی به ویژه اعضای کنگره انتقادهای زیادی را علیه این تصمیم مطرح کردند. ترامپ  نیز تحت تاثیر فشارهای شدید داخلی و نیز متحدان اروپایی واشنگتن ناچار شد تا ضمن تعدیل طرح های قبلی با افزایش زمان خروج نیروهای امریکایی از سوریه بجای 30 روز به 120 روز، از موضع کلی اش درباره سوریه نیزعقب نشینی کند.

ترامپ در سخنانی در 2 ژانویه مدعی شد، حتی با وجود خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، بازهم از کُردهای سوری محافظت خواهد شد.

بدین ترتیب آمریکا به بهانه حفاظت از نیروهای شبه نظامی کرد همچنان بر حضور نظامی در سوریه اصرار می ورزد.اکنون واشنگتن با فشار بر برلین خواهان تقسیم وظایف و کاهش فشار بر نیروهای خود در شمال سوریه  با عازام نظامیان آلمانی است.

با این حال آلمانی ها به خوبی می دانند که سیاست غرب در حمایت از گروههای تروریستی به منظور سرنگونی دولت قانونی سوریه مدتهاست که شکست خورده و  روند ریشه کنی تروریستها و حاکمیت دولت سوریه بر کل مناطق این کشور در حال پیشرفت است.

به همین دلیل  حضور نظامی آلمان در سوریه در واقع به معنای ایفای نقش برلین در بازی واشنگتن شکست خورده واشنگتن در سوریه است .

در عین حال دولت سوریه و نیز روسیه به عنوان متحد دمشق بارها مخالفت خود را با حضور غیر قانونی نیروهای امریکایی در سوریه  و نقش مخرب آنها در این کشور اعلام کرده اند.

در این راستا مسکو و دمشق از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته اند که با یک موضع‌گیری اصولی از آمریکا بخواهند تا نیروهایش را هر چه سریعتر از سوریه خارج کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 تیر 1398 - 9:0:11