آیا تمدنی که امویان و عباسیان تشکیل دادند را می توان تمدن اسلامی دانست؟

دو شنبه 17 تیر 1398 - 18:30:38

تهران- الکوثر: استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به مشخصات تمدن اسلامی واقعی تاکید کرد تمدنی که امویان و عباسیان پایه گذار آن بودند را نمی توان تمدن اسلامی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «شیخ حسین الجزائری» در برنامه «عقائد الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: تمدن اسلامی بر دو رکن اصلی استوار است: «لطف و عنایت الهی» و «انسان» که مخلوق برگزیده خداوند است. عنایت الهی به این معنی است که خداوند تعالی این جهان را آفرید و انسان را محور این جهان قرار داد و به او توجه کرد و به عبارتی، برنامه هایی برای این مخلوق خود تعریف کرد. سپس رکن اصلی دوم که همان انسان است، با توانایی هایی که خداوند در وجود او قرار داده است به میان می آید تا تمدن را ایجاد کند.

این پژوهشگر علوم اسلامی افزود: اما دیگر تمدن ها که غیر اسلامی هستند مانند تمدن یونانی و تمدن رومی از رکن نخست یعنی «عنایت الهی» بهره مند نیستند و در آنها از الهه هایی با صفات انسانی سخن به میان می آید. همچنین فرهنگ غربی که اکنون شاهد آن هستیم به رغم داشتن مجموعه ای از عناصر که ساختاری فرهنگی را ایجاد کرده است، بر مصرف گرایی در بُعد مالی و اقتصادی آن تمرکز دارد.

شیخ الجزائری افزود: تمدنی که اکنون به نام تمدن اسلامی تعریف می شود و با تأسیس حکومت امویان و سپس عباسیان و حکومت های پس از آن شکل گرفت، تمدنی است که تفاوتی با تمدن یونانی و تمدن رومی ندارد جز این که خود را به دین پیوند زده است ولی مؤلفه «عنایت الهی» در آن وجود ندارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 17 تیر 1398 - 17:8:40