جغرافیای لبنان ، هدف بعدی رژیم صهیونیستی و آمریکا

دو شنبه 17 تیر 1398 - 0:17:2
جغرافیای لبنان ، هدف بعدی رژیم صهیونیستی و آمریکا

تهران - الکوثر : آمریکا پس از اینکه در اقدامی غیرقانونی قدس فلسطین و جولان سوریه را به رژیم صهیونیستی واگذار کرد ، درصدد است در گام جدید مناطق مورد اختلاف رژیم صهیونیستی با لبنان را نیز به این رژیم واگذار کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، جارد کوشنر، مشاور و داماد دونالد ترامپ در گام تازه خود بر اختلاف ارضی اسرائیل با لبنان تمرکز کرده است. کوشنر تلاش زیادی انجام داد تا لبنان در نشست اخیر منامه شرکت کند، اما نخست وزیر و رئیس جمهوری لبنان قاطعانه با حضور در این نشست مخالفت کرده و در آن شرکت نکردند.

راهبرد آمریکا در خصوص اختلاف مرزی لبنان با اسرائیل، میانجی گری میان طرفین است، میانجی گری که بازیگر میانجی گر یعنی آمریکا بی طرف نیست بلکه حامی رژیم صهیونیستی است. پس از مشارکت نکردن دولت لبنان در نشست منامه، رسانه ها از طرح کوشنر برای لبنان پرده برداشته و اعلام کردند که وی در صدد است در مقابل دادن پول به لبنان، اختلاف مرزی این کشور با اسرائیل را به نفع این رژیم پایان دهد.

لبنان و فلسطین اشغالی درباره مرزهای دریایی و زمینی اختلاف دارند. اسرائیل تمایلی به حل اختلاف مرزهای زمینی ندارد بلکه حل اختلاف در خصوص مرزهای دریایی را خواستار است. این در حالی است که لبنان حل اختلاف درباره مرزهای زمینی و دریایی را به طور همزمان خواستار است.

علت اینکه رژیم صهیونیستی بر حل اختلاف مرزهای دریایی تاکید دارد مربوط به اکتشاف گاز طبیعی در مناطق مورد اختلاف است. مطابق اعلام منابع خبری در مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی حدود 25 تریلیون فوت مکعب گاز ذخیره شده است. این در حالی است که لبنان و رژیم صهیونیستی منابع انرژی ندارند و این موضوع اختلاف جغرافیایی دریایی آنها را تشدید کرده است.

رژیم صهیونیستی وارد کننده گاز است و کمبود انرژی برای آن به یک بحران تبدیل شده است. در اختیار گرفتن منابع گازی مورد منازعه با لبنان به خصوص در بلوک 9 این منطقه می تواند حتی این رژیم را به صادر کننده گاز نیز تبدیل کند. اهمیت منابع انرژی در مناطق مورد اختلاف برای لبنان نیز به حدی است که «جبران باسیل»، وزیر سابق انرژی و وزیر کنونی خارجه لبنان اعلام کرد که این منابع می تواند استقلال اقتصادی برای لبنان به ارمغان آورد، بدهی های این کشور را کاهش داده و از میزان بیکاری در این کشور نیز بکاهد.

اسرائیل و لبنان درباره چگونگی مذاکره نیز اکنون اختلاف دارند. لبنان تمایل دارد مذاکره به میزبانی سازمان ملل و با نظارت این سازمان انجام شود، اما اسرائیل میزبانی و نظارت سازمان ملل متحد را نمی پذیرد. لبنان چارچوب زمانی برای مذاکرات را نمی پذیرد اما اسرائیل خواستار این است که مذاکرات طی بازه زمانی 6 ماه خاتمه یابد.

با توجه به این اختلاف ها، «یوال اشتاینیتز»، وزیر انرژی اسرائیل مدعی شد مقامات لبنانی به دلیل ترس از حزب الله که بخشی از دولت این کشور است، درباره اختلاف های مرزی مذاکره نمی کنند، موضوعی که به شدت توسط دولت لبنان رد شده است.

واقعیت این است که مقامات لبنانی ضمن شناخت تاکتیک دولت ترامپ، به این جمع بندی رسیدندند که هر گونه مذاکره با اسرائیل با میانجی گری آمریکا عملاً به ضرر لبنان تمام خواهد شد زیرا واشنگتن به جای مذاکره، «باج دادن مالی» را بر می گزیند و حتی در صورت مخالفت بیروت نیز به طور یکجانبه و غیرقانونی مناطق مورد اختلاف را به اسرائیل واگذار می کند. بر این اساس، دولت لبنان ضمن رد میانجی گری آمریکا، خواستار میانجی گری با نظارت سازمان ملل متحد است و تسلیم تاکتیک آمریکا و اسرائیل نشده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 تیر 1398 - 18:38:18