ترامپ و رویکردهای تناقض آمیز در عرصه سیاست خارجی آمریکا

دو شنبه 10 تیر 1398 - 18:29:59
ترامپ و رویکردهای تناقض آمیز در عرصه سیاست خارجی آمریکا

تهران - الکوثر : یکی از مشخصه های بارز سیاست خارجی آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، وجود تناقض های قابل توجه در آن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، از موارد بارز این امر، نحوه برخورد آمریکا با ترکیه در مساله خرید سامانه موشکی اس -400 از روسیه است که با اعتراض ها و تهدیدهای واشنگتن همراه شده است. روابط ترکیه و واشنگتن بر سر این مساله ماه ها است دچار تنش شده و آمریکا، ترکیه را به همین دلیل تهدید به تحریم های سخت کرده است.  

ترامپ در آخرین سخنان خود در این زمینه موضع کاملا جدیدی اتخاذ کرد. رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری پس از نشست سران گروه 20 گفت که واشنگتن با ترکیه به خاطر خرید سامانه موشکی اس-400 به نحوی نادرست رفتار کرده است. ترامپ در این باره گفت: در دوران اوباما به شکل عادلانه با ترکیه رفتار نکردند. ترکیه خواهان آن بود که سامانه موشکی پاتریوت را از امریکا بخرد. اما در دوران اوباما با این خواسته آنکارا مخالفت شد و پس از آن که آنها خواستند از جای دیگری سامانه موشکی بخرند، واشنگتن اعلام کرد که حالا می‌توانید سامانه موشکی ما را بخرید. به این شکل نباید برخورد کرد. باید عادلانه رفتار کرد. 

در واقع ترامپ تلاش کرده تا تنش کنونی بین واشنگتن و آنکارا بر سر خرید اس -400 را به جای اینکه نتیجه سیاست ها و اقدامات خود تلقی کند ، تقصیر را به گردن دولت اوباما بیاندازد. ترامپ به این نکته اذعان کرده که مقامات واشنگتن زمانی که ترکیه در حال مذاکره با روسیه برای خرید سامانه اس -400 بود، واکنشی نشان نداده و در مرحله بعد و با اجرایی شدن این قرارداد تسلیحاتی، در قبال آن موضع گرفته و به بهانه عدم تطابق این سامانه موشکی با سیستم های ناتو خواهان لغو آن شدند. 

با این حال ترامپ در اظهارات بعدی خود تاکید کرد که واشنگتن از خرید اس -400 از روسیه ناراضی بوده و ترکیه باید این معامله را رها کند.ترامپ با اشاره به اینکه کشورش با "شرایط پیچیده ای" در مورد نحوه واکنش به ترکیه در ارتباط با خرید سامانه اس - ۴۰۰ مواجه است گفت: واشنگتن راه حل های مختلفی را در این مورد بررسی خواهد کرد،این واکنش ها، بحث در مورد احتمال اعمال تحریم ها را هم شامل می شود. 

موضع ترامپ که از یک سو حق را در مساله اس -400 به آنکارا می دهد و از سوی دیگر موضع پنتاگون که صراحتا  ترکیه را در صورت خرید اس -400 تهدید به تحریم کرده و حتی بخشی از آن مانند ممنوعیت فروش جنگنده نسل پنجمی اف-35 به ترکیه را به اجرا در آورده، نشان دهنده رویکرد تناقض آمیز دولت ترامپ در این زمینه است. 

ضمن اینکه این گونه برخوردها باعث سردرگمی طرف مقابل شده و نمی داند که سیاست واقعی و موضع نهایی واشنگتن چیست. البته درباره خرید سامانه موشکی اس -400 دولت ترکیه موضع محکمی اتخاذ کرده و بر این مساله تاکید کرده که حتی با اجرایی شدن تحریم ها علیه آنکارا، مصمم به خرید این سامانه موشکی از روسیه است. 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز در این باره گفت درباره توافق تحویل گرفتن سامانه‌های دفاع موشکی اس -۴۰۰ روسی عقب نشینی نخواهد کرد و انتظار می‌رود این سامانه را نیمه نخست ژوئیه سال جاری میلادی دریافت کنیم. 

مساله مهم این است که رویکرد تناقض آمیز و پراز تضاد دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی فقط  محدود به مساله خرید اس -400توسط ترکیه نیست، نگاهی به مسائل سیاست خارجی آمریکا از مساله هسته ای کره شمالی تا جنگ تجاری با چین و نیز توافق هسته ای برجام، سرشار از اظهارات و موضع گیری های چند گانه ترامپ و اعضای ارشد دولت وی است. 

ترامپ بسیار توئیت کرده و مصاحبه های زیادی هم انجام می دهد وهمین مساله باعث ایجاد اشتباهات زیادی شده و حتی در اظهارات وی درباره یک موضوع تناقض های زیادی به چشم می خورد. هر چند که وی مدعی است این رویکرد عامدانه و با هدف ایجاد سردرگمی در طرف مقابل است، با این حال واقعیت جز اینهاست. ترامپ نه خود ذهنیت منسجمی دارد و نه دولت وی بر اساس سیاست هماهنگ و حساب شده ای عمل می کند. می توان گفت که موضع گیری های ترامپ بیشتر اقتضایی و موردی و فاقد انسجام درونی است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 10 تیر 1398 - 18:4:34