تاکید ترامپ بر ارتقای زرادخانه هسته ای آمریکا

دو شنبه 10 تیر 1398 - 16:22:48
تاکید ترامپ بر ارتقای زرادخانه هسته ای آمریکا

تهران - الکوثر : یکی از سیاست های مهم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه نظامی، تقویت توانمندی هسته ای این کشور است. در دوه زمامداری ترامپ، بودجه هنگفتی برای نوسازی زرادخانه هسته ای آمریکا اختصاص یافته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آخرین موضع گیری خود در این زمینه روز یکشنبه گفت که کشورش در پی ارتقاء زرادخانه هسته‌ای و ساخت سلاح‌های جدید است. رئیس جمهور آمریکا در جمع نظامیان این کشور در پایگاه هوایی "اوسان" نزدیک سئول ، پایتخت کره جنوبی گفت: « ما در حال بازسازی و بهبود کامل و در بعضی موارد در حال دست یابی به جنگ افزار‌های هسته‌ای جدید هستیم. ما هرگز نمی‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم اما بیشترین و بهترین را در جهان داریم.» 

ترامپ در اظهاراتی تناقض آمیز ابتدا مدعی شد که آمریکا از تسلیحات هسته‌ای‌اش استفاده نخواهد کرد اما سپس تاکید کرد نظامیان این کشور باید به قدرت کوبنده‌ای مجهز باشند و امیدوار است از این سلاح‌ها استفاده نشود. 

طبق برآوردها، آمریکا حدود ۳۸۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد که از این تعداد ۱۷۵۰ کلاهک هسته‌ای بر روی موشک‌های بالستیک و موشک های قابل حمل به وسیله بمب افکن‌های استراتژیک نصب شده‌اند و ۲۰۵۰ کلاهک دیگر نیز به عنوان ذخیره نگهداری می‌ شود. آمریکا همچنین ۱۵۰ بمب اتمی بی 61 در پایگاه‌های نظامی خود در بلژیک، ایتالیا، آلمان، ترکیه و هلند در اختیار دارد. 

دولت ترامپ آشکارا به دنبال توسعه و تقویت زرادخانه هسته ای آمریکا است. از دیدگاه واشنگتن، بهسازی و نوسازی زراخانه هسته ای به عنوان مهمترین ابزار تهدید و اعمال قدرت بازدارنده از اهمیت اساسی برخوردار است. ترامپ با اشاره به کاهش توان آمریکا در تولید سلاح های هسته ای تاکید کرده است که این وضع را تغییر خواهد داد. این به معنای تلاش جدی آمریکا برای افزایش و نوسازی زرادخانه هسته ای آمریکا از جمله با آزمایش های هسته ای جدید است. در این راستا در بودجه نظامی سال 2019 بودجه 24 میلیارد دلاری برای نوسازی هسته ای نظامی آمریکا در نظر گرفته شده است. ترامپ در نخستین سال زمامداری خود یعنی در سال 2017 نخستین بار بعد از سه دهه، برنامه ریزی برای ساخت کلاهک های هسته ‌ای جدید را در دستور کار قرار داد و بودجه سنگینی را برای آن در نظر گرفت. در سند بازبینی وضعیت هسته ای آمریکا(ان پی آر) که در فوریه 2018 منتشر شد، دولت ترامپ بر تولید سلاح های هسته ای به ویژه بمب های اتمی کوچک برنامه ریزی کرد.

دولت ترامپ رویکردی فعال در زمینه زرادخانه هسته ای و استراتژی هسته ای آمریکا اتخاذ کرده است. ترامپ بر ادامه اتخاذ استراتژی "ضربه نخست هسته ای" به عنوان گزینه حیاتی تاکید دارد و این به معنای باقی ماندن کابوس حملات هسته ای در جهان و تهدیدی آشکار علیه دیگر کشورهای جهان به ویژه قدرت های هسته ای مانند روسیه و چین تلقی می شود. این دیدگاه ترامپ به وضوح در سند بازبینی وضعیت هسته ای جدید آمریکا منعکس شده است. "مایکلا داج" Michaela Dodge از تحلیلگران بنیاد هریتیج می گوید: در این سند درخصوص زمان و چگونگی اقدام تلافی جویانه احتمالی آمریکا، ابهام عمدی ایجاد شده است. آمریکا به طور آشکار دیگر کشورها را تهدید کرده که قادر است به بهانه دفاع از امنیت ملی خود و یا متحدانش اقدام به حمله پیش دستانه هسته ای نماید. بی تردید این رویکرد ترامپ با هدف مصرح در پیمان" ان پی تی" مبنی بر منع به کارگیری و فراتر از آن، نابودی تسلیحات هسته ای مغایرت دارد.

فعالان کنترل تسلیحات با انتقاد شدید از رویکرد هسته ای کنونی آمریکا ابراز نگرانی کرده اند که این رویکرد خطر وقوع جنگ هسته ای را افزایش می دهد. در واقع سیاست هسته‌ای دولت ترامپ به میزان چشمگیری جنگ طلبانه‌تر از دکترین هسته ای دولت اوباما است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 10 تیر 1398 - 15:53:7