اندیشمند اسلامی:

غربی ها تفکیک قوه قضائیه از مجریه را از امام علی(ع) آموختند

یک شنبه 2 تیر 1398 - 19:5:38

تهران- ویژه الکوثر: پژوهشگر ارشد علوم اسلامی گفت نخستین کسی که قوه قضائیه را از قوه مجریه جدا کرد، امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) جامعه را به گونه ای تربیت کرد تا آزاد باشد و به مردم آموخت که آنها حقوقی بر گردن حاکمانشان دارند و حاکم در یک جامعه اسلامی باید بر اساس عدالت اسلامی و شریعت اسلامی حکمرانی کند.

استاد مطالعات عالی در حوزه علمیه به داستان مردی یهودی اشاره کرد که امیرالمؤمنین زره خود را در دست او دید و برای پس گرفتن آن با هم نزد قاضی رفتند. شیخ اسد قصیر افزود: امام علی (ع) در زمان حکومتش تا آن حد به مردم آزادی داده بود که یک شهروند یهودی در مقابلش می ایستاد و او را متهم می کرد ولی امام (ع) مانند یک حاکم با او رفتار نکرد بلکه هر دو باهم نزد قاضی رفتند تا بین آنها داوری کند و حتی به قاضی که احترام بیشتری به امام می گذاشت تذکر داد. امام علی (ع) به این ترتیب نشان داد قضاوت را از حکومت جدا می داند.

شیخ اسد محمد قصیر افزود: غربی ها تفکیک قوه قضائیه از مجریه را از امام علی (ع) آموختند ولی کج فهمانی که غرب زده و شیفته فرهنگ غربی هستند اکنون خواستار دولت سکولار می شوند اما ما به آنها می گوییم برعکس، تفکر غربی اکنون حتی در زمینه آزادی و عدالت و حقوق انسان ها به بن بست رسیده است و می بینیم که کشورهای غربی با به اصطلاح کشورهای جهان سوم چگونه رفتار می کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 2 تیر 1398 - 16:36:41