نشانه های شکست طرح ترامپ با انتقاد فرانسه از معامله قرن

دو شنبه 20 خرداد 1398 - 15:23:8
نشانه های شکست طرح ترامپ با انتقاد فرانسه از معامله قرن

تهران - الکوثر : به رغم تلاش های گسترده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای تحقق طرح «معامله قرن» که در راستای منافع رژیم صهیونیستی و به ضرر فلسطینی ها است ، اما شرکای اروپایی واشنگتن مانند فرانسه نیز از این طرح ضد فلسطینی انتقاد کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفر به مغرب از طرح معامله قرن انتقاد کرد و گفت که این طرح منجر به آرامش نخواهد شد.

وی تاکید کرد که رویکرد ترامپ به موضوع اسرائیل و فلسطینیان نشان می‌دهد که برنامه صلح وی هرچه باشد، دو طرف را خوشحال نخواهد کرد. لودریان تاکید کرد: موضع ما این است که راهکاری به جز به رسمیت شناختن راهکار تشکیل دو کشور که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها کنار یکدیگر با امنیت زندگی کنند، وجود ندارد.

وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به اقدام یک‌جانبه ترامپ در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ گفت که فرانسه و دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی همچنان مخالف این اقدام هستند. مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ۱۵ عضو از ۱۶ عضو شورای امنیت سازمان ملل، این اقدام را محکوم کرده‌اند.  

به دلیل مغایرت طرح معامله قرن با رویکرد سازمان ملل و دیگر اعضای گروه چهار جانبه یعنی اتحادیه اروپا و روسیه در زمینه نحوه حل و فصل مساله فلسطین، با مخالفت آنها مواجه شده است.
این موضع فرانسه همانند موضع رسمی اتحادیه اروپا در قبال طرح معامله قرن است که آن را بر خلاف راهکار تشکیل دو کشور مستقل می داند. 

«ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا، از آمریکا خواسته است در هر گونه اقدام برای پیشبرد مذاکرات سازش میان طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی نیازهای هر دو طرف را در نظر بگیرد. در دیدار اخیر «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ و دلال طرح معامله قرن با یونکر و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وی رویکرد دولت ترامپ  در خصوص مسائل منطقه از جمله طرح معامله قرن را مطرح کرد. اتحادیه اروپا به پیشنهادات کوشنر گوش داده و رویکرد اتحادیه اروپا درباره مساله فلسطین را که همان موضع سازمان ملل است بار دیگر به وی گوشزد کردند. 

دولت ترامپ چند بار قصد داشته تا از طرح معامله قرن رونمایی کند، اما این رونمایی هر بار به دلیلی به تعویق افتاده است. گفته می‌شود ناکامی اخیر«بنیامین نتانیاهو» در تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی، احتمالا بار دیگر انتشار این طرح را به تعویق بیندازد. این طرح ، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری رود اردن را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. حتی تشکیلات خود گردان فلسطین نیز که تاکنون اقدامات سازشکارانه زیادی در قبال رژیم صهیونیستی انجام داده نیز طرح معامله قرن را غیر قابل پذیرش می داند. 

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز چند ماه پیش در سخنانی به مناسبت پنجاه و چهارمین سالروز تأسیس جنبش فتح گفته بود که «هرگز به ترامپ اجازه نخواهیم داد قدس را به اسرائیل بفروشد».تشکیلات خودگردان فلسطین از سال گذشته که آمریکا بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت ، سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، مذاکره با آمریکا را متوقف کرده است.  

اکنون دولت ترامپ قصد دارد،  در راستای اجرایی کردن مرحله اول طرح معامله قرن ، کنفرانسی را در بحرین تحت عنوان کنفرانس منامه برگزار کند تا بتواند منابع مالی لازم برای اجرای این طرح را از کشورها و طرف های شرکت کننده در آن تامین کند. کوشنر به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امورغرب آسیا ریاست این کنفرانس را بر عهده دارند. 
آمریکا اکنون فشار زیادی را متوجه کشورهای عربی و اسلامی برای وادار کردن آنها به شرکت در این کنفرانس کرده است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا چندی پیش درباره کنفرانس منامه گفته بود که امیدوار است کشورهای عربی در این نشست حضور یابند تا «دستکم بشنوند.» وی گفته انتظار ندارد شرکت‌کنندگان عرب پس از این کنفرانس به تمام قد به دفاع از طرح آمریکا بپردازند. بدین ترتیب وی نیز ناامیدی خود درباره استقبال کشورهای عربی از این کنفرانس را ابراز کرده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 20 خرداد 1398 - 15:5:37