عطوان: ترامپ گفتگو با ایران را «گدایی» می کند!

شنبه 18 خرداد 1398 - 17:25:2
عطوان: ترامپ گفتگو با ایران را «گدایی» می کند!

تهران- الکوثر: تحلیلگر مشهور عرب گفت ایرانیان نه تنها در برابر شروط آمریکا تسلیم نشده و نمی شوند بلکه کاری کرده اند که واشنگتن مجبور شود برای گفتگو با تهران گدایی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می شود، در اظهاراتی در پایگاه اینترنتی یوتیوب گفت: امارات، عربستان و نروژ که نفتکش های آنها در بندر الفجیره منفجر شد، یک ماه پس از انفجار، گزارش اولیه ای به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کردند. مسئله قابل توجه در این گزارش این است که آنها به هیچ عنوان به ایران اشاره نکردند و گفتند برخی طرف های ناشناس اقدام به این حمله کردند.

چرا آنها به نام ایران اشاره نکردند؟ آنها گفتند که فقط یک کشور می تواند چنین حمله ای انجام دهد. چرا این کشور ناشناس است؟ پمپئو مدعی شده بود ایران این حمله را انجام داده است. بولتون هم گفته بود همه گمانه زنی ها علیه ایران است. پس چرا آنها ترسیدند نام ایران را ببرند؟ آنها به دو علت ترسیدند. علت اول این است که آنها ادله کافی ندارند چون عملیات بسیار با دقت انجام شده بود. آنها اگر بخواهند به نفتکش های حامل نفت حمله کنند، باعث ایجاد بحران در منطقه خلیج فارس خواهند شد. تصور کنید چهار نفتکش غول پیکر منفجر شد. غواصان به این نفتکش ها رسیدند و در آنها مین قرار دادند و نفتکش ها را منفجر کردند. غواصان عمدا به نفتکش هایی که حامل نفت نبودند، حمله کردند. آنها عمدا طوری حمله کردند که هیچ نفتی از نفتکش ها نشت نکند. این ها پیام است. غواصان اقدام به این حملات کردند و با قایق های تندرو به عقب بازگشتند و هیچ کس آنها را رصد نکرد. شما که صدها میلیارد دلار برای دستگاه های رادار و برای رصد کردن و به دست آوردن اطلاعات هزینه می کنید، چطور این قایق های تندرو را ندیدید؟ فایده این سلاح ها و رادارها و میلیاردها دلاری که تلف می کنید، چیست؟ غواصان به هیچ وجه هیچ اثری از خود بر جا نگذاشتند. (امارات و عربستان) هیچ سندی ندارند که نشان دهد ایران یا همپیمانان ایران این حمله را انجام دادند. اما مسلما شماری غواص بودند که به هدف رسیدند و نفتکش ها را منفجر کردند و سپس خارج شدند‎ بدون آنکه کسی متوجه آنها شود.

عطوان ادامه داد: این مسئله برای آمریکا وحشت آور است. مسئله دوم به نظر من این است که اگر آنها بگویند ایران این حملات را انجام داده است، در این صورت آمریکا باید پاسخ دهد. اما آمریکا نمی خواهد پاسخی دهد. چون آمریکا دچار وحشت شده است. اگر آمریکا پاسخ دهد، در این صورت همه هواپیماها، کشتی ها و نفتکش های این کشور منفجر خواهد شد. این یک پیام بود؛ مبنی بر اینکه ما توانستیم به چهار نفتکش برسیم و مسئله تمام شد و هیچکس ما را ندید. همه منطقه خلیج فارس پُر از نفتکش است. اگر آنها تنگه هرمز را نبندند، در این صورت نفتکش ها را ویران می کنند. در این صورت آمریکا می خواهد چه کار کند؟ آنها (آمریکا) ترسیده اند. آمریکا اکنون برای گفتگو (با ایران) گدایی می کند.

آمریکا نخست وزیر ژاپن را برای میانجیگری اعزام می کند. ترامپ به توکیو رفت و به نخست وزیر ژاپن گفت که این پیام را به ایرانیان برسان. پمپئو گفت ما آماده ایم بدون هیچ شرطی با ایرانیان گفت و گو کنیم. ما این 12 شرط را کاملا لغو کردیم. فقط ایرانیان بیایند و با ما گفت و گو کنند.»

عطوان تصریح کرد: «ایرانیان، مرد هستند. آنها می گویند ما نمی خواهیم بازیچه باشیم و با شما گفت و گو کنیم. باید در وهله نخست تحریم ها را لغو کنید. ما درباره مسئله موشک های بالستیک به هیج عنوان مذاکره نمی کنیم و باید (آمریکا) به توافق هسته ای بازگردد. کسی که قوی باشد شرط های خود را تحمیل می کند. اما ما (عرب ها) فرمانبر و مزدور هستیم. این فاجعه ای است که ما (عرب ها) با آن رو به رو هستیم. ایرانیان تظاهرات روز قدس را برپا کردند. میلیون ها نفر در این روز تظاهرات کردند. اما ما قدس و فلسطین را فراموش کرده ایم. عطوان افزود: ترامپ به دنبال راهی برای حفظ آبروی خودش است. به خدا قسم سرنوشت ترامپ و تبلیغات انتخاباتی او به دست ایران است. ایران کارتر (رئیس جمهور وقت آمریکا) را (در انتخابات) سرنگون کرد. آن زمان کارتر تلاش کرد تا برای آزاد کردن گروگان ها در تهران بالگرد ارسال کند اما در انتخابات شکست خورد. همین مسئله برای ترامپ هم رقم خواهد خورد و ایران، ترامپ را در تبلیغات انتخاباتی وی سرنگون خواهد کرد.

وی گفت هرگونه اقدام تحریک آمیز، شلیک هر موشک و هرگونه عملیات مانند عملیات پهپادهای انصارالله و هر گونه حمله به نفتکش ها باعث سرنگونی ترامپ خواهد شد. ترامپ چگونه می خواهد پاسخ دهد. وی تعهد کرده بود اگر منافع آمریکا یا منافع همپیمانان آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) یا هر جای دیگری در جهان در معرض خطر باشد، پاسخ خواهد داد. اکنون ببینید که انفجار در بندر الفجیره امارت روی داد و کنار آن یک پایگاه آمریکایی واقع است. پهپادها هم به خطوط نفتی عربستان حمله کردند. اما ترامپ هیچ کاری نکرد. ببینیم تهدیدهای ترامپ کجاست؟ آنها وحشت زده شده اند.

عطوان ادامه داد: مسئله دیگر که می خواهم به آن اشاره کنم این است که ترامپ برای گفت و گو با ایرانیان التماس می کند. آمریکایی ها یک بار نخست وزیر ژاپن را برای میانجیگری اعزام می کنند و بار دیگر وزیر امور خارجه آلمان را. وزیر امور خارجه عمان و قطر هم برای میانجیگری اقدام کردند اما ایرانیان می گویند مذاکره نمی کنیم و باید به همه شرط های ما عمل کنید. باید همه 12 شرط را لغو کنید و درباره موشک های ما سخنی نگویید. چون اگر از موشک های خود چشم پوشی کنیم، در این صورت سرنوشت ما هم مانند عراق و صدام حسین و معمر قذافی رهبر لیبی خواهد شد. شما باید به توافق هسته ای بازگردید و فوری تحریم ها را لغو کنید. چرا ما عرب ها با ایران مذاکره نمی کنیم. چرا منتظر می مانیم تا همانطور که باراک اوباما با ایران توافق کرده بود، اکنون دونالد ترامپ با ایران توافق کند و ما متاسف و پشیمان شویم. ای حکام عرب! بروید و با ایرانیان مذاکره کنید. آنها مانند شما مسلمان هستند. خطاهای خود را اصلاح و کشورهای خود را آباد کنید. به قومیت عربی خود و به جبهه وحدت بازگردید. با ایران مذاکره کنید و اجازه ندهید ایران و آمریکا ضد شما توافق کنند».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 خرداد 1398 - 17:24:32