فلسفه تفاوت در ارث بردن مرد و زن در اسلام از نگاه استاد الازهر

شنبه 18 خرداد 1398 - 10:3:39

تهران- ویژه الکوثر: استاد دانشگاه الازهر مصر، تفاوت در ارث بردن بین مرد و زن در اسلام را ناشی از تفاوت در مسئولیت های مرد و زن در اسلام دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالسلام محمد در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: در اسلام در زمینه حق مالکیت هیچ تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد اما در زمینه ارث بردن بین آنها تفاوت وجود دارد که علت آن هم نقش آفرینی متفاوت مرد و زن در زندگی است و پسر دو برابر دختر ارث می برد.

این استاد الازهر افزود: از دیدگاه اسلام، مرد باید به همسرش مهریه بپردازد. بنابراین در یک خانواده، پسرها هنگام ازدواج مهریه می پردازند و دخترها زمان ازدواج مهریه می گیرند. همچنین مسئولیت تامین مسکن خانواده بر عهده شوهر است. مرد باید مخارج خودش و همسرش و فرزندانش را بپردازد و اگر پدر و مادرش زنده باشند از نظر شرعی او موظف است هزینه آنها را هم تامین کند. اما زن در زمانی که در خانه پدرش است و همچنین زمانی که به خانه شوهر می رود وظیفه ای برای پرداختن هزینه های خودش و همسرش و خانواده اش ندارد و مهریه هم می گیرد و طبق شریعت اسلام، موظف به تامین مسکن خانواده و اثاثیه منزل هم نیست. اسلام این قبیل وظایف را برعهده مرد گذاشته و در مقابل، سهم او از ارث را هم دو برابر زن تعیین کرده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 خرداد 1398 - 9:56:33