تداوم عملیات در شمال حماه و لاذقیه+ فیلم

دو شنبه 23 اردیبهشت 1398 - 14:15:51
تداوم عملیات در شمال حماه و لاذقیه+ فیلم

تهران- الکوثر: پس از گذشت هشت روز از آغاز عملیات ارتش سوریه در شمال حماه، دامنه عملیات علیه تروریست‌ها به شمال لاذقیه نیز رسیده است و ارتش قصد دارد به حضور تروریست‌ها در این مناطق پایان دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ارتش سوریه و نیروهای همپیمان از دوشنبه 16 اردیبهشت ماه جاری عملیات پاکسازی شمال و شمال غربی حماه را که در مجاورت جنوب استان ادلب قرار دارد، آغاز کردند.

روزنامه «الاخبار» لبنان با اشاره به تداوم عملیات ارتش سوریه در شمال حماه، گزارش داد که نیروهای سوری مواضع خود را در شهرک‌های «کفر نبوده و قلعه المضیق» تثبیت کردند و توانستند دامنه تسلط خود را در اطراف قلعه المضیق گسترش دهند.

هم زمان با این اقدام، ارتش سوریه شدت بمباران مواضع تروریست ها در شهرک «الهبیط» تا «خان شیخون» در جنوب شرق ادلب را گسترش داد.

ارتش سوریه طی دو روز گذشته وارد شهرک‌های «باب الطاقة، الشریعة، العریمة و میدان غزال» شد که در بخش شمالی قلعه المضیق واقع شده و خود را به نزدیکی شهرک‌های «الصهریه و قیراطه» در نزدیکی مرزهای استانهای حماه و ادلب رساند.

هم‌زمان با پیشروی در این محور، نیروهای سوری حملات هوایی و توپخانه‌ای به پست دیدبانی «شیر مغاز» انجام دادند. البته پیش از این حملات، گفته می‌شود که یک هیأت اطلاعاتی ترکیه به همراه نظامیان روس به این منطقه اعزام شده و این پست دیدبانی را به اطراف «مورک» انتقال دادند.


الاخبار با اشاره به اینکه روسیه و ترکیه چنین بازدیدی از این ایست و بازرسی را اعلام نکردند، نوشت، اگر عملیات نظامی ارتش سوریه طی روزهای آتی به همین منوال ادامه یابد، نیروهای ترکیه‌ای از پست‌های دیدبانی خود در این مناطق خارج خواهند شد.

در جریان مذاکرات صلح سوریه در آستانه، پایتخت قزاقستان، توافق شد که تحت نظارت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه، چهار منطقه در سوریه، مشمول توافق کاهش تنش قرار بگیرد که شامل جنوب سوریه، ریف دمشق، ریف حمص و حماه و بخشی از حلب، و استان ادلب است. طبق این توافق ترکیه دوازده پس دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده بانی در ادلب ایجاد کردند.

                                                                                      حضور ویدئویی سرکرده النصره در جبهه‌های عملیاتی حماه

هم‌زمان با عملیات ارتش، «ابومحمد الجولانی» سرکرده ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) –که جبهه النصره رکن اصلی آن است- در یک فایل ویدئویی ظاهر شد که معارضان مدعی شدند الجولانی در شمال حماه و در نزدیکی خط درگیری نیروهای سوری با تحریر الشام حضور داشته و این فایل ضبط شده است.

با وجود اینکه عناصر تحریر الشام در شمال حماه حضور دارند و دارای سلاح سنگین نیز هستند، ولی حضور عناصر این ائتلاف مثمر ثمر نبوده است. البته الجولانی در این فایل ویدئویی مدعی شد که باید دست به «موازنه قوا» زد و نباید فقط بر یک جبهه تمرکز کرد.

محورهای مهم عملیاتی ارتش سوریه

برآوردهای میدانی نشان می‌دهد که ثقل عملیات ارتش در دو محور اصلی خواهد بود که از کفر نبوده و قلعه المضیق آغاز می‌شود. نیروهای سوری به سمت شمال و در موازات شهرکهای «سهل الغاب» عملیات کرده و از پوششی که مواضع ارتش سوریه در سلسله جبال غربی سهل الغاب برای آنان فراهم کرده، استفاده خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، عملیات در این محور باعث می‌شود که تروریستها ر شمال شرق «لاذقیه» تا اطراف شهر «جسر الشغور» مشغول شوند. دامنه حملات ارتش به الهبیط و اطراف آن افزایش می‌یابد و در صورت آزادسازی آن، پیشروی به سمت مرزهای غربی خان شیخون تسهیل خواهد شد.

نکته مورد توجه در عملیاتهای اخیر این است که تروریستها مانند سالهای گذشته در مناطقی مانند مثلث کفرزیتا، اللطامنة و مورک یا اطراف «ابوالضهور» در جنوب شرق ادلب دست به نبردهای فرسایشی نمی‌زنند و کاری نمی‌کنند که ارتش سوریه مشغول شود و بدین ترتیب ثقل نظامی نیروهای سوری را بر هم بزنند.

حملات هوایی و زمینی به تروریستها در شمال لاذقیه

روزنامه «الوطن» سوریه نیز با شااره به تداوم عملیات ارتش سوریه در شمال حماه و حملات توپخانه‌ای سنگین به الهبیط، گزارش داد که حملات هوایی به مواضع تروریستها در محور «کبانه» واقع در ریف شمالی لاذقیه از سر گرفته شده است.

منابع معارض نیز روز کذشته اعلام کردند که ارتش سوریه نیروهای خود را در اطراف کبانه و شمال لاذقیه گرداوری کرده، و مواضع تروریستها را در این منطقه هدف قرار می‌دهد.

ممانعت ساکنان ادلب از مشارکت جوانان در عملیاتهای النصره
الوطن به نقل از منابع محلی و نزدیک به ائتلاف تروریستی «الجبهة الوطنیة للتحریر» -که ترکیه با اتحاد 11 گروه تروریستی آن را تشکیل داد- گزارش داد که ساکنان ادلب حاضر نیستند فرزندان خود را به جبهه‌های عملیاتی شمال و شمال غرب حماه و جنوب ادلب اعزام کنند تا در زیر لوای تحریر الشام علیه ارتش سوریه بجنگند.

این منابع تأکید کردند که بیشتر ساکنان ادلب به فرماندهان و عناصر النصره گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند به درخواست تحریر الشام، فرزندانشان وارد این ائتلاف شوند؛ زیرا می‌دانند که نتایج این عملیاتها مشخص بوده است و به سود دولت سوریه به پایان خواهد رسید.

به گفته این منابع، پس از اعلام این مخالفت، سرکرده‌های تحریر الشام عناصر مسلحی را که بر اثر مصالحه با ارتش سوریه از غوطه شرقی و درعا و سایر مناطق به ادلب منتقل شدند، مجبور می‌کنند که در عملیات علیه ارتش شرکت کنند.

منابع مذکور با اشاره به اینکه عناصر تحریرالشام طی سه روز گذشته دست به بازداشت جوانانی زده‌اند که حاضر نشدند به مناطق عملیاتی اعزام شوند، تأکید کردند که این بازداشتها در «أریحا، جبل الزاویة، حارم، سلقین و سرمین» به افراد سالمندی رسید که خواستار عدم مشارکت جوانان در صفوف تحریر الشام شدند.

یکی از افراد سرشناس این مناطق گفته بود که «سناریوی حلب را تکرار نخواهد کرد که در جریان آن شمار زیادی از جوانان ما –بدون اینکه نتیجه‌ای داشته باشد- قربانی النصره شدند».منبع فارس


دو شنبه 23 اردیبهشت 1398 - 13:40:32