لزوم ایجاد تعادل بین «عقل» و «سنت» در فهم قرآن کریم

پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398 - 17:35:9

تهران- الکوثر: پژوهشگر و استاد دانشگاه الزیتونه تونس ضمن تاکید بر لزوم ایجاد تعادل بین «عقل» و «سنت» در فهم قرآن کریم، کسانی را که نفی کننده سنت شریفه هستند، افراطی توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ دکتر «بدری المدنی» در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: کسانی که خود را «قرآنی» می نامند کلا روایات و سنت نبوی را رد می کنند و معتقدند برای درک هر مسئله ای باید فقط و فقط به قرآن مراجعه کرد. این در حالی است که آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که ما را به روی آوردن به «سنت» فرا می خواند. مثل این آیه که «اطاعت از پیامبر، اطاعت از خداست». [يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا]. کسانی که فقط قرآن را می پذیرند و خود را «قرآنی» می نامند، اهل تخصص نیستند و به دشواری می توان باور کرد حرف هایشان از روی سوء نیت نیست! این ها خودشان را در موقعیتی قرار می دهند که به دنبال ضربه زدن به سنت شریف نبوی هستند.

شیخ بدری المدنی افزود: دومین گروه افراطی کسانی هستند که عقل را نفی می کنند و می گویند برای فهم قرآن کریم فقط باید به سنت و احادیث متکی بود.

این استاد دانشگاه الزیتونه گفت: وظیفه بزرگ ما این است که با هر دو گروه افراطی یعنی کسانی که عقل را نفی می کنند و کسانی که سنت را نفی می کنند مقابله و تلاش کنیم بین «عقل» و «نقل» (سنت) تعادل برقرار کنیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 19 اردیبهشت 1398 - 17:35:1