گام‌های عقلانی قطر در مقابل عربستان ، اولین سفیر دوحه در کابل

پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 20:17:59
 گام‌های عقلانی قطر در مقابل عربستان ، اولین سفیر دوحه در کابل

تهران - الکوثر : امیر قطر اولین سفیر این کشور را در افغانستان معرفی کرد. شیخ تمیم ، امیر قطر "سعید مبارک الخیارین الهاجری" را به عنوان سفیر فوق‌العاده دوحه در کابل تعیین کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، قطر کشور کوچک حوزه خلیج فارس است که سیاست خارجی عملگرایانه دارد. این کشور کوچک از سیاست خارجی برای گسترش نفوذ منطقه‌ای و ایفای نقش در سطح غرب آسیا و همچنین حضور در مجامع بین المللی بهره می گیرد. علاوه بر این ، قطر طی دو سال اخیر و پس از تشدید تنش در روابط با چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر تمرکز بیشتری بر سیاست خارجی و تقویت روابط با دیگر کشورها با هدف به شکست کشاندن راهبرد محاصره و تحریم این کشورها و همچنین تقویت استقلال خود کرده است. افتتاح سفارت قطر در افغانستان و همچنین آغاز پروازهای قطر ایرلاین به افغانستان نیز در همین راستا قرار دارد. این در حالی است که دوحه در روزهای گذشته سفیر فوق العاده در رباط ، پایتخت مغرب معرفی کرد، در حالی که در روابط مغرب با عربستان و امارات تنش حاکم شده است. 

قطر از جمله بازیگران مهم در تحولات افغانستان است. قطر تنها کشوری است که طالبان در آن رسما دفتر دارد و معاون امور سیاسی طالبان نیز در قطر ساکن است. به همین دلیل دوحه بازیگری تاثیرگذار در مسایل مربوط به افغانستان است. در همین راستا، قطر تاکنون میزبان ۵ دور مذاکره نمایندگان آمریکا و طالبان بود و از روز گذشته اول ماه مه نیز ششمین دور مذاکره نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر آغاز شده است.  

هدف قطر از میزبانی این مذاکرات، تقویت وجه صلح ساز چهره خود است. دوحه پیش از سال ۲۰۱۱ از طریق میانجی گری میان کشورهای درگیر و میان بازیگران داخلی درگیر در یک کشور ، تصویری از یک بازیگر صلح ساز در نظام منطقه ای غرب آسیا و نظام جهانی برای خود ایجاد کرد. مداخله در بحران سوریه سبب تضعیف این چهره مثبت قطر شده بود ، اما انتقال قدرت سال ۲۰۱۳ از شیخ حمد به پسرش شیخ تمیم و همچنین تنش در روابط دوحه با چهار کشور عربی سبب بازگشت قطر به سیاست خارجی قبل از ۲۰۱۱ و نقش آفرینی مثبت در تحولات شده است. میزبانی از مذاکرات طالبان و نمایندگان آمریکا نیز در همین راستا قرار دارد. هدف اصلی در این مذاکرات، گفتگو درباره خروج نیروهای آمریکا از افعانستان است.  

در همین حال، دولت افغانستان نیز درصدد است از ظرفیت های اقتصادی قطر برای جذب سرمایه گذاری و از ظرفیت های سیاسی آن برای پیش برد مذاکرات صلح بهره گیرد. یک مقام دولت افغانستان ددر این خصوص گفت که دولت افغانستان تلاش دارد تا همکاری بیشتر قطر را در روند صلح افغانستان جلب کند که باز شدن سفارت قطر در کابل و همچنین آغاز پروازهای قطر ایرلاین به افغانستان بخشی از آن است.

نکته پایانی اینکه قطر در حالی تقویت روابط با افغانستان را در پیش گرفته است که کابل برای عربستان نیز اهمیت زیادی دارد و این رویکرد قطر می تواند به چالش کشیدن ریاض در کابل نیز باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 - 18:31:39