پنجمین کابینه نتانیاهو و چالش های آن

شنبه 31 فروردین 1398 - 16:59:58
پنجمین کابینه نتانیاهو و چالش های آن

تهران - الکوثر : بنیامین نتانیاهو رایزنی ها برای تشکیل پنجمین کابینه خود را آغاز کرد، در حالی که با چالش های متعددی مواجه در دور جدید مواجه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، بنیامین نتانیاهو برای چهارمین بار متوالی طی یک دهه اخیر و برای پنجمین بار طی ۲۳ سال اخیر مامور به تشکیل کابینه شد. نخستین چالش نتانیاهو در فرآیند تشکیل کابینه جدید است. وی باید با ائتلاف دیگر احزاب راستگرا که جمعا ۶۵ کرسی را در انتخابات اخیر کسب کرده اند، کابینه جدید را تشکیل دهد.
نتانیاهو در حالی باید با حزب "یسرائیل بیتینو" (اسرائیل خانه ما) به رهبری آویگدور لیبرمن که با 5 کرسی در ائئلاف راستگرایان در کنار نتانیاهو قرار گرفته است، کابینه ائتلافی تشکیل دهد که این حزب، همان حزبی است که با خروج از دولت قبلی نتانیاهو موجب برهم خوردن ائتلاف دولت نتانیاهو و انتخابات پیش از موعد شده بود.
روزنامه یسرائیل هیوم از شرط آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی برای حضور در دولت جدید وی خبر داد و از بنیامین نتانیاهو خواسته است تعهد بدهد که حکومت حماس را در باریکه غزه سرنگون کند تا حزب وی وارد ائتلاف دولتی شود و در همین حال کرسی وزارت امور داخلی و وزارت جنگ را نیز به وی واگذار کند.
از سوی دیگر، حزب اتحاد راست گرایان که ۵ کرسی را به دست آورد ، خواهان وزارت خانه های آموزش و پرورش و همچنین دادگستری است، اما نتانیاهو با این خواسته مخالف است و تلاش دارد این دو وزارتخانه را برای حزب لیکود حفظ کند.با توجه به این وضعیت، به نظر می رسد تشکیل کابینه جدید برای نتانیاهو طی مهلت قانونی ۲۸ روزه سخت باشد. اگر نتانیاهو نتواند در این مدت زمان دولت را تشکیل دهد رئیس رژیم صهیونیستی می تواند 14 روز دیگر به وی فرصت دهد.
این تمدید فرصت می تواند تا 3 مرتبه یعنی 42 روز ادامه پیدا کند.البته به نظر نمی رسد فرآیند تشکیل کابینه توسط نتانیاهو ۷۰ روز به طول انجامد ، اما کابینه ای که در این شرایط تشکیل شود، باز هم کابینه ای شکننده و پر از اختلاف خواهد بود و احتمال اینکه ۴ سال باقی بماند، دشوار است.پس از تشکیل کابینه جدید نیز نتانیاهو مشکل های مهم دیگری خواهد داشت.
پرونده های چهارگانه فساد و چالش های اقتصادی از جمله این مشکل ها محسوب می شود.
هنوز حکم نهایی چهار پرونده فساد نتانیاهو صادر نشده است، در حالی که افکار عمومی و جریان های رقیب بر این پرونده ها تمرکز کرده اند.
 شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز مشکل بزرگ نتانیاهو را مسئله محاکمه اش به اتهام فساد عنوان کرد.
نتانیاهو در شرایطی پنجمین نخست وزیری خود را آغاز خواهد کرد که در دولت چهارم وی تظاهرات مردمی به تبعیت از جنبش جلیقه زردهای فرانسه در سرزمین های اشغالی شکل گرفته بود و مردم علیه وضعیت معیشتی شان اعتراض کرده بودند، اعتراض هایی که در دور جدید نیز ادامه خواهد داشت.
نکته پایانی اینکه مخالفین نتانیاهو در دور جدید سازمان یافته تر خواهند بود زیرا مخالفین بر این باور هستند که نتانیاهو دیکتاتوری حزبی تشکیل داده و نخست وزیر دائمی رژیم صهیونیستی شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 31 فروردین 1398 - 16:58:19