چرا عربستان و امارات در برابر سرنگونی عمر البشیر سکوت کردند؟

دو شنبه 26 فروردین 1398 - 9:54:34
چرا عربستان و امارات در برابر سرنگونی عمر البشیر سکوت کردند؟

تهران- الکوثر: با وجود اینکه در ابتدا عربستان و امارات در واکنش به سقوط حکومت عمر البشیر هیچ موضع‌گیری نداشتند اما در حال حاضر هر دو نگران کشیده شدن این کشور به سمت آشوب هستند؛ آشوبی که منجر به بی‌ثباتی در آفریقا و آسیب دیدن منافع این دو کشور می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، الیزابت دیکنسون، از گروه بین‌المللی بحران‌ می‌گوید، در سال‌های اخیر سودان به لحاظ استراتژیک برای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بسیار پر اهمیت بوده است و سقوط عمر البشیر به نوع خود رویدادی محوری و مهم است.

بعد از چند روز سکوت عربستان و هم‌پیمان اصلی‌اش امارات، آنها بالاخره روز گذشته به نام "ثبات" به کنار رفتن عمر البشیر در پی کودتای ارتش و زیر فشار مردم این کشور واکنش نشان دادند.

اما قطر همچنان به سختی سکوت اختیار کرده در حالی که قبل از اینکه البشیر به ریاض نزدیک شود نفوذ قابل توجهی در خرطوم داشت.

به هر حال بیانیه واکنش ریاض و ابوظبی به سرنگونی هم‌پیمان‌شان با دقت و وسواس خاصی در بکارگیری عبارات و واژگان تنظیم شده بود.

این دو کشور عربی بر "حمایت از ملت سودان" تاکید و نسبت به "گذار مسالمت آمیز" ابراز امیدواری کرده و وعده‌های مبهمی درباره یاری به این کشور غرق در نابسامانی اقتصادی دادند.

کریم بیطار از دانشکده روابط بین‌الملل و استراتژیک گفت، عربستان و امارات در برابر هرگونه قیام مردمی مقاومت می‌کنند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: آنها ترجیح می‌دهند وضع به همین منوال باقی بماند زیرا نگران هر گونه جنبش ملی - میهنی و اپیدمی شدن این مساله هستند.

بیطار می‌گوید، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به وقایع سودان نگران هستند و نهایت تلاش خود را برای تضمین روند گذار در چارچوب تداوم باقی ماندن این کشور زیر سلطه ارتش به کار می‌گیرند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 26 فروردین 1398 - 9:54:7