اهمیت توافق عراق و سوریه برای بازگشایی گذرگاه های راهبردی

یک شنبه 25 فروردین 1398 - 8:33:54
اهمیت توافق عراق و سوریه برای بازگشایی گذرگاه های راهبردی

تهران - الکوثر : توافق دولتهای عراق و سوریه برای بازگشایی گذرگاه های البوکمال و قائم اهمیت راهبردی متعددی دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، گذرگاه البوکمال در استان دیرالزور سوریه و گذرگاه قائم نیز در استان الانبار عراق قرار دارد که هر دو گذرگاه در امتداد هم هستند. در واقع گذرگاه های البوکمال و قائم نقطه مقابل هم هستند. هر دو گذرگاه در کنترل تروریست ها قرار داشته اند ، به نحوی که البوکمال از اولین مناطقی بود که در سال ۲۰۱۲ توسط داعش اشغال شد و همچنین داعش در سال ۲۰۱۴ از گذرگاه قائم برای اشغال عراق بهره گرفته بود . ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه هر دو گذرگاه را در اکتبر و نوامبر ۲۰۱۷ از اشغال تروریست ها آزاد کردند.

نخستین دلیل این اهمیت در این است که با بازگشایی گذرگاه های البوکمال و قائم محور تهران – بغداد – دمشق شکل می گیرد که شکست راهبردی برای محور ضد مقاومت است زیرا این محور به رهبری آمریکا تلاش زیادی انجام داد که محور تهران – بغداد – شکل نگیرد و حتی یکی از دلایل اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همین بود. 

دومین دلیل اهمیت بازگشایی این گذرگاه ها ، تامین امنیت این گذرگاه ها توسط بازیگران محور مقاومت است. حسن شکری پور، کارشناس مسایل راهبردی در این خصوص عنوان می کند که : " بازگشایی البوکمال و قائم بیانگر بالندگی محور مقاومت است زیرا نشان می دهد بازیگران محور مقاومت می توانند بدون بازیگران خارجی امنیت گذرگاه های مرزی خود را تامین کنند. " 

سومین دلیل اهمیت بازگشایی این گذرگاه ها، اقتصادی است. بازگشایی این گذرگاه ها به منزله ایجاد مسیر زمینی برای وصل کردن بغداد به دمشق است. در صورتی که به لحاظ هوایی امکان انتقال کمک ها به سوریه و یا انتقال واردات از جمله واردات غذایی از سوریه امکان پذیر نباشد این گذرگاه های زمینی می تواند در این خصوص مورد بهره برداری قرار گیرد. 

چهارمین دلیل اهمیت بازگشایی این گذرگاه ها مربوط به مسایل امنیتی است زیرا آمریکا درصدد بود با در اختیار گرفتن این گذرگاه ها طرح های تجزیه طلبانه خود را در مناطق کردنشین عراق و سوریه پیگیری کند. در اختیار گرفتن گذرگاه ها و بازگشایی آن می تواند مانع پیگیری این طرح های تجزیه طلبانه شود. در همین حال، اکنون از طریق گذرگاه مرزی البوکمال امکان انتقال نیروهای مردمی عراق به خصوص حشد الشعبی به داخل سوریه و تنگ تر شدن حلقه جنگ بر تروریست ها فراهم می شود. در واقع با بازگشایی البوکمال و قائم، ضربه زدن به تروریست ها در سوریه و عراق آسانتر خواهد شد. 

نکته پایانی این است که بازگشایی این گذرگاه ها، شکست مهمی برای آمریکا و متحدان آن در خاورمیانه است زیرا آمریکا و متحدانش که ضد محور مقاومت عمل می کنند از یک سو تلاش داشته اند در روابط ایران و عراق کارشکنی کنند و از سوی دیگر درصدد بودند داعش را در گذرگاه های البوکمال و قائم نگه دارند تا هم مانع پیوستگی عراق و سوریه شوند و هم در موعد ضروری از آن برای تحت فشار قرار دادن بغداد و دمشق بهره گیرند.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 فروردین 1398 - 7:58:32