دبیرکل اتحادیه عرب: فکر می‌کردیم دولت اسد شش هفته‌ای سقوط کند

شنبه 24 فروردین 1398 - 11:32:52
دبیرکل اتحادیه عرب: فکر می‌کردیم دولت اسد شش هفته‌ای سقوط کند

تهران- الکوثر: احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه عرب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اوضاع جهان عرب امروز از شکست سال 1967 بدتر است. جهان عرب در 120 سال گذشته شاهد شرایطی فعلی که از سال 2011 آغاز شد، نبوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ابوالغیط افزود: رسانه های غربی دروغ های زیادی منتشر می کنند که مانع از دستیابی عرب ها به حقوق شان می شود. به اعتقاد من، برخی قدرت های خارجی تغییر در کشورهای عربی را تشویق می کنند. مصر، سوریه و لیبی تاوان مشارکت نکردن در دخالت نظامی در عراق را پرداخت کردند.

وی خاطر نشان کرد: متوسل شدن کشورهای عربی به ناتو برای دخالت در پرونده لیبی در سال 2011، اشتباه تاکتیکی بود. اختلافات زیادی که بین کشورهای عربی وجود دارد، باعث این اشتباه شد.

ابوالغیط تاکید کرد: اختلافات بین کشورهای عربی باعث حساسیت اوضاع منطقه شده است. زمانی که اتحادیه عرب درباره تعلیق عضویت سوریه در سال 2011 تصمیم گیری کرد، تصور می کردیم این تعلیق بیش از شش هفته طول نخواهد کشید، اما در عمل شاهد آن بودیم که نظام سوریه حدود هشت سال در قدرت باقی ماند و در آستانه رسیدن به پیروزی نظامی قرار دارد. بعضی کشورهای عربی در فاجعه ای که سوریه شاهد آن بود، دست داشتند و همین اتفاق در لیبی هم رخ داد. من از معمر القذافی، دیکتاتور لیبی که اشتباهات فاحش و آشکاری داشت، حمایت نمی کنم. روسیه هم اجازه داد منطقه پرواز ممنوع در لیبی ایجاد شود که ناتو از آن برای ویرانی این کشور استفاده کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان گفت: هرگز در گذشته شاهد چنین شرایطی نبوده ایم که اشغالگران اسرائیلی یک سرزمین عربی را اشغال کردند و یک قدرتی از آن سوی دریاها آمده است و می گوید این کار آنها را می پذیرد. کشورهای عربی این تصمیم ترامپ را رد می کنند. این تصمیم از نظر قانونی قابل قبول نیست و هیچ ارزشی ندارد. ترامپ با این تصمیم به عرب ها اهانت کرد.

ابوالغیط در پاسخ به سوالی درباره طرح آمریکایی معامله قرن افزود: من و هیچ یک از عرب ها چیزی درباره معامله قرن نمی دانیم. شاید اسرائیل و آمریکا می دانند.


شنبه 24 فروردین 1398 - 9:42:51