سید حسن نصرالله : سپاه نقشی محوری در معادلات منطقه دارد

پنج شنبه 22 فروردین 1398 - 8:25:51
سید حسن نصرالله : سپاه نقشی محوری در معادلات منطقه دارد

تهران - الکوثر : سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد سپاه پاسداران در معادلات منطقه جایگاه محوری و مرکزی و جایگاه برتر و قدرتمندتر و به تعبیری بیشترین اثر را دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید حسن نصرالله در سخنانی در روز ولادت حضرت اباالفضل العباس و روز جانباز گفت :« آمریکا در تازه ترین اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست تروریسم جای داده است، البته این کار مسبوق به سابقه است زیرا پیش از این هم، چنین برخوردی را با حزب الله، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جنبش حماس، برخی گروههای عراقی، انصار الله یمن و .... از طرف آمریکا شاهد بودیم اما اینکه نهادی رسمی و قانونی در کشوری که عضو سازمان ملل متحد است و نامش در جهان به رسمیت شناخته می شود یعنی در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سازمان تروریستی معرفی شود اقدام جدید به شمار می آید. حال این اتفاق رخ داده است.»

وی افزود :« سپاه یک نهاد جهادی بزرگ است و طبیعی است وقتی علیه چنین نهادی، ظلمی اینگونه روا داشته می شود تمام آزاداندیشان جهان به ویژه امت مسلمان احساساتشان جریحه دار شود. طبیعی است ما نیز این اقدام دولت آمریکا را محکوم و آن را تقبیح می کنیم و به وضوح اعلام می داریم در کنار برادران و دوستانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار داریم چنانچه به عنوان جزئی از مردم منطقه و محور مقاومت به فضائل بزرگ این نهاد در دفاع از اسلام، امت اسلام، مقدسات و مردم منطقه اعتراف می کنیم. آنان تنها از جمهوری اسلامی و نظام سیاسی و مردم بزرگ ایران دفاع نمی کنند بلکه از مردم، مقدسات و کرامات ما در منطقه دفاع می کنند. آنان تنها در پی حمایت مادی و معنوی به ارتش ها، گروهها و جنبش های مقاومت در منطقه که در نبرد با تروریسم و صهیونیسم مشارکت دارند نیستند بلکه خود در خط مقدم چنین نبردهایی حضور دارند. حتی بهترین فرماندهان، افسران و مجاهدانشان، که تعدادشان هم قابل توجه است، در خارج از ایران و در دفاع از مقدسات و رویارویی با طرح سلطه طلبانه آمریکایی صهیونیستی علیه کشورها و ملت های ما به شهادت رسیدند چنانچه تعداد زیادی هم جانباز شده اند که امروز روز آنان است. به همین منظور وظیفه ماست که در کنارشان باشیم و از آنان دفاع کنیم و مواضع خود را آشکارا بیان داریم.» 

دبیرکل حزب الله گفت :« به عقیده من اینکه ترامپ سپاه را در فهرست تروریسم جای دهد، اقدام کردن به کاری است که انجام آن از جانب شیطان بزرگ عادی و طبیعی است، چنانچه کاری که پمپئو علیه لبنان کرده یا آنکه هر جنبش، نهاد، گروه و شخصیت مقاومت را در فهرست تروریسم جای داده اند، زیرا چنین اقدامی نوعی واکنش است، باید بدانیم این کار کنش آمریکا نیست بلکه واکنش آن هاست. چرا؟ برای درک این سخن باید به دو نکته توجه کنیم :  
نکته اول اینکه بدانیم این کار واکنش به شکست و نومیدی آنان است، آمریکایی ها در سال های گذشته امیدهای زیادی به کارهایشان در منطقه داشتند، آنان در این مسیر از گروهها و سازمان های تکفیری و تروریستی حمایت کردند و چشم اندازشان تحقق طرحی بزرگ در سطح منطقه بوده است. آنان در پی تغییر جغرافیای خاورمیانه و ترسیم آن به شیوه جدید بودند و همه سیاست ها و تدابیرشان در چارچوب همین هدف بود و حتی در این راه آلت دست هایی هم در منطقه داشتند اما آنچه برایشان حاصل شد این بود که امت ما و برخی از گروههای مقاومت و برخی از گروههای سیاسی در برابر این طرح ایستادگی و به سادگی می توان گفت که شکست را بر آنان تحمیل کردند.
برادران و خواهران گمان نکنید امروز ما در موضع ضف قرار داریم، وقتی آمریکا سپاه را در فهرست تروریسم وارد می کند این اقدام دلیل بر آن است که سپاه قدرتمند است، وقتی ما را در فهرست تروریسم وارد کردند یعنی ما قدرتمند هستیم. اگر ما ضعیف بودیم چه نیازی به تحریم و محاصره و ورود نام ما در فهرست تروریسم بود. اگر ضعیف بودیم و در معادلات داخلی و منطقه ای اثر گذار نبودیم، اگر در رویارویی با طرح هایشان ناتوان بودیم اصلا نیازی نبود برای مقابله با ما وقت صرف کنند، همانگونه که مشاهده می شود به بسیاری در جهان اسلام و کشورهای عربی توجه نمی کنند، هیچ نامی از آنان نمی آورند و هیچ اقدامی علیه آنان انجام نمی دهند زیرا اثر گذار نیستند و از دایره معادلات خارجند. پس آنچه رخ داده است طبیعی بود. 
در سال های گذشته گروههای مقاومت و امروز در اقدامی بی سابقه سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم جای دادند زیرا سپاه موقعیت محوری و مرکزی دارد، این محوریت هم در بعد پشتیبانی و هم در بعد اثر گذاری است. سپاه پاسداران در معادلات منطقه جایگاه محوری و مرکزی و جایگاه برتر و قدرتمندتر و به تعبیری بیشترین اثر را دارد. این نهاد با تمامی این عرصه ها در ارتباط است و حمایت ها و پشتیبانی هایش را ارائه می دهد. آمریکا پس از گنجاندن نام ما، گروهها و جنبش های مقاومت در فهرست تروریسم، به این نکته رسید که قدرت اساسی و مرکزی یعنی سپاه را هم وارد این فهرست کند. به همین دلیل است که می گوییم با تمام دبدبه و کبکه آمریکا، این کارشان بیانگر نومیدیشان است. دهها هزار تن سلاح و مهمات وارد منطقه کردند، صدها میلیارد دلار پول هزینه کردند و نتیجه این کارها جز شکست و ناامیدی نبود.
اما نکته دوم پیامی است که امروز داریم، برادران وخواهران، به آمریکایی ها و به همه آنانی که به تدابیر آمریکا دل بسته اند اعلام می کنیم که به نظر می رسد فهرست آمریکا در این زمینه طولانی تر خواهد شد. به نظر می رسد فهرست تروریسم، تحریم ها و سیاست هراس افکنی در دل برخی از دوستان و هم پیمانانمان در لبنان طولانی خواهد بود. آنچه می خواهم بگویم این است که ما تا به الان در برابر فهرست تروریسم و تحریم، تنها به محکوم کردن اکتفا کردیم و صبر نمودیم و سعی کردیم اوضاع را مدیریت کنیم اما این سیاست ما بدان معنی نیست که اهرم های قدرت در اختیار نداریم. من در این زمینه سخنم تنها از جانب حزب الله نیست بلکه سخنم از جانب تمامی محور مقاومت است. ممکن است استفاده از واژه محور مقاومت هم گویا نباشد پس از واژه خط مقاومت استفاده می کنم. ما اهرم های قدرت زیادی در اختیار داریم اما تا به الان سعی کردیم واکنش نداشته باشیم بلکه نگاهمان به اقدامات آمریکا اینگونه بود که تدابیرشان واکنش به شکست ها و ناامیدی هاست و به دلیل همین شکست هاست که با هدف تضعیف ما به چنین روش هایی روی آورده اند تا بتوانند به دستاوردها و پیروزی های ما پایان دهند اما آنچه در این روز مبارک و بزرگ می خواهم بگویم این است که رفتار ما سیاست دائم و ثابت نیست، با توجه به اهرم های قدرتمندی که محور مقاومت در اختیار دارد، چه کسی می تواند بگوید این گونه تحرکات و این کارهای آمریکا بدون واکنش و بدون پاسخ قوی، خواهد بود؟ آنانی که چنین فکری در سر دارند، اشتباه می کنند.» 

سید حسن نصرالله اضافه کرد :« وقتی ما یا هر گروه و هر عضوی از مقاومت احساس کند اوضاع تا حدودی خطرناک شده است که این شرایط، ما ، ملت، کشور و امور مهم ما را تهدید می کند آن زمان چه کسی مدعی خواهد شد تنها به محکوم کردن اکتفا خواهیم کرد؟ واکنش، حق طبیعی ماست زیرا ما در موضع دفاع قرار داریم، حتی وظیفه اخلاقی، دینی و انسانی ماست که با همه آنانی که می توانند با سیاست هایشان، ملت، کشور، مقاومت یا پیروزی های ما و دستاوردهای خون شهدا، جانبازان و حرمت اسرا و مجاهدانمان را تهدید کنند، مقابله کنیم. 
به هر حال دست ما باز است و گزینه های متعددی در اختیار داریم اما در کمال آرامش و خونسردی در زمان مناسب یعنی زمانی که نیاز به واکنش باشد به یقین واکنش مناسب نشان خواهیم داد. این گفتار برای همه مناطق و میادینی مصداق دارد که آمریکا بر این باور است می تواند آن مناطق را برای خود مباح بداند. اما واقعیت این گونه نیست زیرا میدان خالی نخواهد بود. هر چند نیازی نیست در این زمینه به مصادیق اشاره کنم زیرا این روند بخشی از تاریخ، بخشی از گذشته ، بخشی از حال، بخشی اتفاقات، بخشی از مقاومت و بخشی از پیروزی ها و ثبات ماست.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 22 فروردین 1398 - 8:1:6