تشکیل «مجلس شورا»؛ ویترین جدید النصره در شمال سوریه

دو شنبه 19 فروردین 1398 - 17:24:37
تشکیل «مجلس شورا»؛ ویترین جدید النصره در شمال سوریه

گروه تروریستی جبهه النصره (القاعده) اخیرا در شمال غرب سوریه نهاد موسوم به مجلس الشوری را تشکیل داده که ظاهرا در راستای مشروعیت‌بخشی سیاسی به خود در ادلب و اطراف آن است.

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  ائتلاف تروریستی «هیئة تحریر الشام» (هتش) –که جبهه النصره رکن اصلی تشکیل دهنده آن است- در تلاش است که به اشغال مناطق شمال غربی سوریه، مشروعیت ببخشد.

روزنامه «العربی الجدید» -نزدیک به قطر- گزارش داد که تحریر الشام هفته جاری نهاد موسوم به «مجلس الشوری» را تشکیل داد و «بسام صهیونی» را به عنوان رئیس آن انتخاب کرد.

به گزارش این روزنامه، انتخاب رئیس جدید مجلس الشوری که از نهاد موسوم به «المؤتمر العام للثورة السوریة» (کنگره سراسری انقلاب سوریه) تشکیل شد، جنجال زیادی به پا کرده است.

این کنگره در ماه فوریه با نظارت النصره برگزار شد و معاضان سوری آن را تحریم کردند. لذا بسیاری از معارضان، مجلس الشوری را «صرفا در ادامه دولت [موسوم به] نجات [ملی] می‌دانند که وابسته به تحریر الشام است و وجود آن، عملا در واقعیت وضعیت شمال سوریه تغییری ایجاد نمی‌کند».

«محمد سلوم» که روزنامه‌نگار است به العربی الجدید گفت که این نهاد جدید، بیانگر تلاش تحریر الشام برای مدیریت مدنی مناطق شمال سوریه است؛ چرا که انتقادهای زیادی از تشکیل دولت نجات صورت گرفت.

سلوم با بیان اینکه دولت نجات مستقیما توسط تحریر الشام مدیریت می‌شد، اعلام کرد که این ائتلاف قصد دارد این گونه وانمود کند که این مجلس برآیند «فرآیند دموکراتیکی است که با برگزاری کنگره سراسری انقلاب سوریه آغاز شد... و در حال حاضر با انتخاب مجلس الشوری ادامه دارد و می‌تواند در نهایت به تشکیل یک دولت جدید ختم شود که جایگرین دولت نجات خواهد شد».

وی بر این باور است که مجلس الشوری، ویترین بیرونی تحریر الشام است و بدون آن نمی‌تواند نقش مستقلی ایفا کند؛ چرا که اگر برخی تلاش کنند که اندکی از خواسته‌های هیئة تحریر الشام خروج کنند، این ائتلاف «از [حربه] سرکوب استفاده خواهد کرد».

اما صهیونی در یک نشست خبری ادعا کرده بود که مجلس الشوری در راستای ایجاد یک نظام‌نامه داخلی برای خود فعالیت می‌کند تا عملکرد دولت نجات را تحت نظر قرار دهد تا اینکه یا آن را تأیید کند یا دولت جدیدی تشکل دهد.

رئیس مجلش الشوری همچنین گفت که این نهاد به گروههای معارض نظامی حاضر در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه اجازه خواهد داد که «شورای نظامی واحد» تشکیل دهند و احتمالا دولت نجات منحل خواهد شد تا دولت جدیدی در مناطق خارج از کنترل دولت سوریه در ادلب و اطراف آن تشکیل شود.

النصره از اوایل دی سال گذشته با ائتلاف موسوم به «الجبهه الوطنیه للتحریر» و سایر گروههای تروریستی حاضر در شمال غرب سوریه درگیر شد و توانست تمامی مناطق تحت تسلط آنان را به اشغال خود درآورد (جزئیات بیشتر).

استان ادلب تنها استان سوریه است که تقریبا به طور کامل تحت اشغال گروه‌های مسلح است. ادلب اوایل سال 2015 در نتیجه اتحاد چندین گروه مسلح بزرگ در قالب ائتلافی به نام «جیش الفتح» اشغال شد. این ائتلاف مورد حمایت برخی کشورهای منطقه مثل عربستان، قطر و ترکیه قرار داشت. اکنون دیگر چنین ائتلافی وجود ندارد و گروه‌های مختلف در آن دچار اختلافات شدیدی هستند. بیشتر این استان اکنون تحت کنترل جبهة النصره (شاخه القاعده در سوریه) است.

از سویی دیگر، پس از آزادسازی نقاط متعددی در سوریه از جمله دیرالزور، ریف دمشق و سه استان جنوبی، و به دلیل آنکه برخی عناصر مسلح روند آشتی ملی را نپذیرفتند، در ازای تسلیم سلاح‌های سنگین و ترک مناطق اشغالی، به استان ادلب اعزام شدند و اکنون برخی این استان را «انبار عناصر مسلح» می‌نامند.منبع ایرنا


دو شنبه 19 فروردین 1398 - 11:52:18