استاد الازهر تشریح کرد:

چرا بسیاری از احادیث منتسب به پیامبر اسلام(ص) ساختگی است؟

شنبه 17 فروردین 1398 - 18:55:32

تهران- الکوثر: استاد دانشگاه الازهر گفت در تاریخ اسلام هرچه از زمان فوت پیامبر اسلام (ص) و صحابه ایشان دورتر شدیم بر حجم احادیث منتسب به پیامبر افزوده شد که همین مسئله نشان می دهد بخش عمده این احادیث، جعلی و غیرواقعی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، استاد عبدالسلام محمد عبدالله در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: مکتوب نشدن احادیث و روایات پیامبر در زمان صحابه موجب شد در کتب حدیث که مدتها پس از درگذشت صحابه نگاشته شد مثل صحیح بخاری و صحیح مسلم، احادیث ضعیف و بعضا متناقض با یکدیگر و حتی احادیثی درباره شخص پیامبر و همسران ایشان ذکر شود که باور آنها ممکن نیست و حتی احادیثی ذکر شود که با علم و کتاب خدا و دیگر سخنان اثبات شده پیامبر منافات دارد.

همچنین بخوانید:

استاد الازهر: نگارش احادیث را واجب شرعی می دانم!

استاد عبدالسلام افزود: به طور طبیعی وقتی سن ما افزایش می یابد اگر مثلا 100 حکایت و داستان بلد هستیم بعد از مدتی شماری از این حکایات که نوشته نشده اند به حکم طبیعت انسانی ما از یادمان می رود بنابراین طبیعی است که وقتی مدت زیادی از این حکایات بگذرد تعداد زیادی از آنها را فراموش می کنیم و تعداد این حکایت ها کم می شود. اما در خصوص احادیث و روایات می بینیم مسئله برعکس است و هرچه از زمان فوت پیامبر اسلام (ص) و فوت صحابه دورتر می شویم بر تعداد احادیث و روایات منسوب به ایشان افزوده می شود به طوری که در دوره بخاری تعداد احادیث به ششصد هزار حدیث رسید و او از میان این احادیث، دوهزار و ششصد و دو حدیث را استخراج کرد که کمتر از نیم درصد کل احادیث منسوب به پیامبر است!

استاد عبدالسلام به عنوان یک نمونه گفت: در کتاب «موضوعات» ابن الجوزی آمده است زمانی که حکم مرگ «عبدالکریم بن ابی العوجاء» صادر شد و او اطمینان یافت که گردن زده خواهد شد اعتراف کرد من برای شما چهار هزار حدیث نوشتم که در آنها حلال را حرام و حرام را حلال اعلام کردم و موجب شدم زمانی که باید افطار می کردید روزه گرفتید و زمانی که باید روزه می گرفتید افطار کردید! چنین مواردی وحشتناک است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 فروردین 1398 - 18:15:56