استاد الازهر: نگارش احادیث را واجب شرعی می دانم!

شنبه 17 فروردین 1398 - 18:8:6

تهران- الکوثر: استاد علم حدیث و متخصص مقایسه ادیان در دانشگاه الازهر مصر نگارش و سازماندهی احادیث را واجب شرعی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ عبدالسلام محمد عبدالله در برنامه چالشی «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر درباره لزوم کتابت و صیانت از احادیث پیامبراسلام (ص) گفت: در این خصوص ذکر برخی نکات، لازم است تا راه به روی برخی غرض ورزی ها بسته شود. در ابتدا باید پذیرفت که از زبان مبارک پیامبر اسلام (ص) سخنانی به غیر از قرآن کریم بیان شده است و باید پذیرفت که بخشی از سخنان پیامبر اسلام (ص) با هدف تشریح و ابهام زدایی از کلام الله و اجرای آن در زندگی انسان ها بوده است. همچنین من معتقد به ضرورت تدوین و نگارش روایات پیامبر اسلام (ص) هستم. من نگارش احادیث را واجب می دانم ولی این واجب بودن از کجا آمده است؟ من این ضرورت را از این آیه شریفه سوره بقره استخراج می کنم که در آن آمده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ». مشاهده می کنیم که خداوند ما را به مکتوب کردن بدهی هایمان فرمان می دهد که ممکن است کم یا زیاد باشد. در ادامه این آیه، خداوند رازی را که در پشت این نکته وجود دارد بیان می کند و این کار را «عدالت» و مدرکی برای ارائه به قاضی می نامد.

همچنین بخوانید:

چرا بسیاری از احادیث منتسب به پیامبر اسلام(ص) ساختگی است؟

دکتر عبدالسلام افزود: چگونه خداوند عز و جل ما را به نوشتن و مکتوب کردن بدهی فرمان می دهد ولی به نوشتن روایات و سخنان بیان شده از زبان پیامبر اسلام (ص) امر نمی کند آنهم در شرایطی که می بینیم روایات پیامبر خودش به یک «دین» تبدیل شده است و بر اساس آن حتی حکم قتل صادر می شود؟

این استاد دانشگاه الازهر با اشاره به نگارش قرآن کریم در زمان خلفای اول و دوم در یک مجموعه که موجب شد قرآن به شکل اصلی اش در زمان صحابه و در مجمع صحابه تدوین شود و به دست ما برسد، افزود: اگر احادیث پیامبر اسلام هم در همان زمان در یک مجموعه مثل «دیوان سنت» یا «دیوان حدیث» ثبت می شد اکنون از این تردیدهایی که درباره احادیث و روایات پیامبر اسلام (ص) وجود دارد خبری نبود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 فروردین 1398 - 18:7:56