تحلیلگر سیاسی تشریح کرد:

چرا اعتراضات در الجزایر به خشونت منجر نشد؟

شنبه 17 فروردین 1398 - 13:10:9

تهران- الکوثر: نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی، تجربه تلخ دولت و ملت الجزایر در دهه 1990 و آنچه بر سر انقلاب های «بهار عربی» آمد را علت رفتار متمدنانه و مسالمت آمیز مردم و ارتش الجزایر در اعتراضات اخیر این کشور دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «حسین رویوران» در برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت: در درجه نخست، ملت الجزایر حق دارد که خواستار مشارکت سیاسی گسترده تر در تصمیم گیری ها و مبارزه با فساد و مفسدان در نظام سیاسی کشور باشد. مسئله دیگر این است که الجزایر در دهه 1990 شرایط بسیار دشواری را سپری کرد. در آن زمان یک جریان اسلام گرا و تکفیری وجود داشت که ارتش و نظام الجزایر با آن وارد جنگ شد. بهای سنگینی که خشونت های آن زمان برای الجزایر به همراه داشت موجب شد مردم و نظام الجزایر در اعتراضات اخیر رفتاری متمدنانه داشته باشند. در اعتراضات اخیر، نه نیروهای امنیتی علیه مردم اقدام کردند نه مردم علیه این نیروها اقدامی انجام دادند.

رویوران افزود: مشکل کنونی الجزایر این است که هیچ حزبی سیاسی تحرکات مردمی را رهبری نمی کند و هیچ ایدئولوپی بر این تحرکات حاکم نیست و هیچ جایگزینی برای نظام کنونی وجود ندارد. تجربه بهار عربی نشان داد که در دوره انتقالی بین سرنگون کردن نظام و تشکیل نظام جایگزین ممکن است فجایع روی دهد. در چنین دوره ای است که امکان مداخله گسترده خارجی وجود دارد که ممکن است مانند انقلاب لیبی به جنگ منجر شود یا مانند انقلاب مصر به کودتای نظامی بینجامد.

این تحلیلگر ادامه داد: اکنون مردم و دولت الجزایر مسئولیت سنگینی برعهده دارند تا دوره انتقالی را به خوبی مدیریت کنند تا هیچ گونه خلأیی به وجود نیاید تا دیگر طرف ها از آن بهره برداری کنند. دوره انتقالی باید روندی کنترل شده و به دور از تنش و خشونت را طی کند تا الجزایر به سرنوشت دیگر کشورهای انقلابی عربی دچار نشود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 17 فروردین 1398 - 12:57:8