به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ صادق اخوان پژوهشگر اسلامی در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« اینکه خبر یا حدیث یا روایتی ، مردود و غیر قابل اطمینان و غیر قابل قبول باشد با اینکه حدیث یا روایتی ضعیف باشد تفاوت وجود دارد چرا که وقتی می گوییم حدیثی غیر قابل قبول است به این معناست که برای من محقق یا دانشمند ثابت نشده است که چنین حدیثی را مثلا پیامبر اسلام (ص) بیان کرده باشند اما امکان و احتمال اینکه چنین حدیثی را بیان کرده باشند وجود دارد و به این معنا نیست که به هیچ وجه چنین چیزی را نفرموده است.»
شیخ اخوان افزود :« ما احادیث و روایات زیادی در کتب روایی داریم که آنها را رد می کنیم به این علت که معتقدیم سند آنها ضعیف است و برای ما اثبات نشده است اما مسئله جعل ، متفاوت است. جعل به این معناست که حدیثی با طرح و نقشه قبلی و عامدانه جعل شده است.»
وی اضافه کرد :« برخی نه با نیت سوء بلکه با این نیت که به نفع امت اسلام است به جعل حدیث اقدام کرده اند اما آنها گمان می کنند بهتر از خدا و پیامبرش ، مصلحت اسلام را می دانند. اگر چنین احادیثی به نفع اسلام و به مصلحت دین بود خداوند متعال آن را نازل می کرد و قرآن را دو جلد قرار می داد.»
این پژوهشگر علوم اسلامی تاکید کرد :« این را هم باید بگوییم که اگر کسی که به جعل حدیث و نسبت دادن دروغ به پیامبر (ص) و ائمه اطهارعلیهم السلام شهرت پیدا کرده باشد به این معنا نیست که هر حدیثی که روایت می کند به طور حتم جعلی است بلکه ممکن است ما اشخاص قابل اعتماد و موثقی را داشته باشیم که نتوانیم احادیثی را که او روایت کرده است بپذیریم و به این معنی نیست که او جاعل حدیث است.»
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
جمعه 16 فروردین 1398 - 17:59:40