جولان ، بخش جدایی ناپذیر سوریه

یک شنبه 4 فروردین 1398 - 13:57:57
جولان ، بخش جدایی ناپذیر سوریه

تهران - الکوثر : ترامپ در توئیتی مدعی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان شد. نتانیاهو این ادعا را " شجاعانه " توصیف کرد. اما جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رژیم اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را اشغال کرد. اسرائیل طی ۵۲ سال تلاش زیادی انجام داد جولان را ضمیمه سرزمین های اشغالی کند، اما نه تنها نظام سوریه بلکه جامعه جهانی نیز هیچگاه ادعای حاکمیت اسرائیل را بر جولان به رسمیت نشناخته است. قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله اسناد بین المللی الزام آوری است که حاکمیت اسرائیل را بر بلندی های جولان رد کرده است. مطابق این قطعنامه، حاکمیت بر مناطق از طریق جنگ، رد شده است و اسرائیل نیز جولان را از درون جنگ اشغال کرده بود. 

ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا ضمن مخالفت با اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، آنرا ناقض صلح در خاورمیانه دانسته و تاکید کرده است که مهمترین پایه اصل نظم بین المللی، ناروا بودن تصرف سرزمینی با جنگ است که ترامپ اکنون این اصل را نقض کرده است.  

با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اشغالگری اسرائیل نیز افزایش یافته است زیرا علاوه بر اینکه این رژیم جنایت هایی نظیر شهرک سازی را انجام می دهد، دونالد ترامپ نیز در تصمیم هایی غیرقانونی، اراضی قانونی فلسطین (قدس) و سوریه (جولان) را به اسرائیل بخشیده است.

این تصمیم های ترامپ برای نتانیاهو به منزله فرصتی جهت افزایش رفتارهای اشغالگرایانه است. در همین راستا، اسرائیل اکتبر ۲۰۱۸ برای رسمیت بخشیدن به حاکمیت خود بر جولان، انتخابات محلی در این منطقه اشغالی برگزار کرد که با استقبال اندک ساکنان جولان مواجه شد. وزارت خارجه سوریه در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ، مخالفت خود را با این اقدام اسرائیل اعلام و تاکید کرد که: " جولان بخش جدایی ناپذیر از خاک سوریه است و ما دیر یا زود با تمامی ابزارهای ممکن برای باز پس‌ گیری آن اقدام خواهیم کرد. "

ترامپ و نتانیاهو اهداف انتخاباتی نیز با این اقدام های غیرقانونی دارند. انتخابات پارلمانی زودهنگام اسرائیل ۹ آوریل برگزار خواهد شد و ترامپ با این اقدام به نتانیاهو برای پیروزی در انتخابات کمک می کند. از سوی دیگر، ترامپ هم تلاش دارد حمایت لابی یهودی را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به دست آورد، در حالی اکنون وی با فشارهای زیاد داخلی مواجه است. 

نکته پایانی این است که تصمیم های غیرقانونی ترامپ از جمله به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان، با مخالفت دیگر کشورها مواجه شد. 

«مولود چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام حمایت کشورش از تمامیت ارضی سوریه و مخالفت با تصمیم دونالد ترامپ برای حمایت از ادعای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان اشغالی، گفت: " اقدام ترامپ باعث خشونت بیشتر در منطقه خواهد شد." 

اتحادیه اروپا ، روسیه، اتحادیه عرب و جمهوری اسلامی ایران نیز مخالفت خود را با رسمیت بخشیدن به حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان اعلام کرده اند. جانبداری بدون منطق و تعصب کورکورانه دولت ترامپ در قبال اسرائیل می تواند زمینه درگیری های بیشتر در منطقه خاورمیانه را ایجاد کند، کما اینکه معرفی قدس به عنوان پایتخت جدید اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس ،  موجب شکل گیری تظاهرات بازگشت شد، تظاهراتی که تاکنون حدود ۲۷ هزار فلسطینی در آن کشته و زخمی شده اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 4 فروردین 1398 - 13:4:28