تداوم رویکرد نژادپرستانه نتانیاهو

سه شنبه 21 اسفند 1397 - 18:20:25
تداوم رویکرد نژادپرستانه نتانیاهو

تهران - الکوثر : بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صفحه شخصی خود طی اظهاراتی نژادپرستانه نوشت : «اسرائیل، نظامی مبتنی بر قومیت و نژاد است که فقط به یهودیان تعلق دارد.»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نژادپرستی، اساس و بنیاد رژیم صهیونیستی است. اقدام ها، سیاست ها و اظهاراتی که مقام های اسرائیلی انجام می دهند، همگی از مصادیق نژادپرستی است.  

یکی از مهمترین اقدام ها، شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های اشغالی است. تاکنون شخصیت ها و نهادهای مختلف در خصوص تداوم شهرک سازی ابراز نگرانی کرده و آنرا مصداق نژاپرستی عنوان کرده اند. شورای امنیت سازمان ملل متدحد دسامبر 2016 با تصویب قطعنامه 2334، رسماً شهرک سازی توسط رژیم اسرائیل را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده اند، اما بنیامین نتانیاهو و کابینه وی هرگز به این قطعنامه پایبند نبوده و حتی پس از تصویب این قطعنامه، شهرک سازی را با سرعت بیشتری انجام دادند. «نیکلای ملادینوف»، نماینده سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه پیش از این با انتقاد از تلاش اسرائیل برای تخریب خانه های فلسطینی ها در روستان خان شیخون، آنرا «تخطی شدید از کنوانسیون چهارم ژنو» خواند.  

یکی از مهمترین سیاست ها، تصویب قانون کشور یهود در کنست اسرائیل در جولای 2018 است. مطاق این قانون، اسرائیل سرزمین یهودیان و زبان عبری نیز زبان رسمی در اسرائیل است و بیت‌ المقدس شامل هر دو بخش شرقی و غربی، پایتخت اسرائیل است. بسیاری از منتقدان، پس از تصویب این قانون، آنرا نژادپرستانه و عامل تثبیت آپارتاید خوانده بودند، اما بنیامین نتانیاهو از آن حمایت کرده بود.  

مقام های اسرائیلی در اظهارنظرهای رسمی نیز نژادپرست بودن این رژیم را به طور علنی بیان کرده ند که از اظهارات روز گذشته نتانیاهو از جمله آن است. نتانیاهو صریحاً اعلام کرد که: «اسرائیل یک نظام مبتنی بر قومیت و نژاد است و فقط به یهودیان تعلق دارد.»  

مجموعه اقدام ها، سیاست ها و اظهارنظرهای اسرائیلی ها، ضمن اینکه نقض فاحش حقوق فلسطینی ها است، عملاً حقوق شهروندان عرب ساکن سرزمین های اشغالی را نیز نادیده می گیرد. این در حالی است که عرب‌ ها یک پنجم جمعیت اسرائیل را تشکیل می ‌دهند.  

اظهارنظر رسمی نتانیاهو بیان کننده نیات اسرائیل و آمریکا در طرح معامله قرن نیز است. دولت دونالد ترامپ طرح معامله قرن را با هدف حل کشمکش اسرائیل – فلسطین مد نظر دارد و اگرچه هنوز به طور رسمی آنرا ارائه نکرد اما گزارش های متعدد حاکی از این است که این طرح به طور کامل با منافع اسرائیل سازگاری دارد. جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ که معامله قرن را پیگیری می کند و به تازگی نیز به چند کشور عربی سفر کرد، پیوند مستحکمی با یهودیان دارد. اظهار نظر روز گذشته نتانیاهو گویای این است که معامله قرن نه تنها علیه فلسطینی ها بلکه حتی علیه شهروندان عرب ساکن سرزمین های اشغالی نیز است. از این رو می توان گفت طرح معامله قرن نیز اساس و بنیاد نژادپرستانه دارد.  

نکته پایانی اینکه، رویکرد نژادپرستانه بنیامین نتانیاهو حتی در داخل سرزمین های اشغالی نیز مخالفان و منتقدان جدی دارد. برای مثال پس از تصویب قطعنامه کشور یهود در کنست اسرائیل، برخی شخصیت ها و گروههای یهودی در سرزمین های اشغالی با آن مخالف کرده بودند. با این حال، نتانیاهو که این روزها تحت فشار شدید داخلی قرار دارد و حتی نظرسنجی ها حاکی از افزایش احتمال شکست وی در انتخابات آتی پارلمانی است، تلاش دارد با تکرار اظهارنظرهای نژادپرستانه حمایت یهودیان افراطی را به دست آورد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


سه شنبه 21 اسفند 1397 - 18:11:52