ظریف : مردم ایران و عراق جدایی پذیر نیستند

شنبه 18 اسفند 1397 - 17:23:31
ظریف : مردم ایران و عراق جدایی پذیر نیستند

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه کشورمان گفت بدون ایران و عراق این منطقه روی آرامش را نخواهد دید زیرا این دو کشور ستون های امنیت منطقه هستند و مردم دو کشور را نمی توان از هم جدا کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ، دکتر ظریف عصر شنبه در همایش " شهید حکیم؛ محور وحدت" در دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد با حرکت جدیدی که احزاب عراقی آغاز کرده اند بتوانیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم.

وی افزود: من بعد از سفر آخر خود به عراق که پنج روزه بود ، در دیدارهایی که داشتم با تمام وجود احساس کردم که مردم دو کشور ایران و عراق جدایی ناپذیر هستند.

ظریف گفت : امشب هم برای تدارک سفر تاریخی آقای روحانی به عراق عازم این کشور هستم و مطمئنم این سفر نشان خواهد که دو ملت ایران و عراق قلب تپنده منطقه هستند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: شهید حکیم نمونه بارز اخلاق اسلامی بود که همزمان با مجاهدت، اخلاق داشت. اگر نبود این ویژگی های شهید حکیم، امروز با عراق دیگری مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: آنچه شهید حکیم پایه گذاری کرد منجر به ایجاد ارتباط عمیق میان ایران و عراق و نهادینه شدن این روابط شد و امروز می بینید که هیچ قدرتی نمی تواند این دو ملت را از هم جدا کند. ارتباطی که با بدر در مبارزه با صدام شروع شد و با حشد شعبی ادامه پیدا کرد و دیدیم که مردم ایران و عراق در کنار هم با تکفیر و تروریسم مبارزه کردند.

ظریف تصریح کرد : شهید حکیم توسط فاسدترین و فاسق ترین افراد که تکفیری ها بودند شهید شد و ثمره آن درهم آمیخته شدن خون ایرانی ها و عراقی ها در مبارزه با تکفیر، داعش و گروه های تروریستی بود و این آمیخته شدن خون مردم ایران و عراق اجازه تفرقه میان این دو کشور را نخواهد داد.

وی یادآور شد: شهید حکیم کسی بود که با درایت پروژه های بسیار خطرناکی را که برای آینده عراق تدارک دیده بودند نقش بر آب کرد. ایشان توانست با حکمت و درایتی که داشت از آن مرحله عبور کند.

ظریف گفت : شهید حکیم نه تنها شهید محراب بود بلکه شهید وحدت هم بود. ما امروز گروه هایی در عراق داریم که از همه اقوام و مذاهب هستند، در سفری که به عراق داشتم با دو ائتلاف به رهبری سید عمار حکیم و برادران بدر دیدار کردم. در عراق امروز از شیعه، سنی، کرد، ترکمان و مسیحی همه با هم جمع شدند و این پیروزی بزرگی برای ندای وحدت شهید حکیم است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 اسفند 1397 - 17:16:55