بازتاب سیاست تحریمی کویت علیه رژیم صهیونیستی

یک شنبه 12 اسفند 1397 - 17:14:16
بازتاب سیاست تحریمی کویت علیه رژیم صهیونیستی

تهران - الکوثر : وزارت بازرگانی کویت نخستین بار کالاهای اسرائیلی راکه به شیوه‌ غیرقانونی وارد این کشور شده بود، ضبط و جمع‌آوری و اعلام کرد ۶۰ نوع موادغذایی وارد شده از رژیم صهیونیستی از مراکز تجاری کویت جمع‌آوری شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، یک مسئول کویتی اعلام کرد ، دلیل ضبط و مصادره این کالاها ومحصولات این است که علاوه بر ورود غیرقانونی، این کالاها مربوط به رژیم صهیونیستی است و از اراضی اشغالی وارد شده که کویت روابطی با آن ندارد.

این درحالیست که مریم العقیل ، وزیر مشاور در امور اقتصادی کویت در نشست شورای اداری سازمان کارعربی در قاهره تأکید کرد که مسأله فلسطین، مسأله محوری و نخست جهان عرب است. 

وزیر مشاور در امور اقتصادی کویت بر ارائه هرگونه کمک به ملت فلسطین به منظور مقابله با تجاوزات و اقدامات نژادپرستانه رژیم صهیونیستی تأکید کرد. درشرایط کنونی که رژیم صهیونیستی با انزجار جهانی مواجه است برچسب «ساخت اسرائیل» برروی کالاهای تولیدی این رژیم به مشکلی بزرگ برای آنان در تجارت بین‌المللی تبدیل شده است و به تازگی نه تنها آفریقای جنوبی تصمیم گرفته تمامی محصولاتی را که توسط صهیونیستها تولید می‌شوند تحریم کند، بلکه در برخی کشورهای اروپایی نیز این محصولات ازقفسه‌های فروش، حتی در فروشگاه‌های مشهور جمع‌آوری میشود.

تحریم فزاینده محصولات و کالاهای ساخت اسرائیل نتیجه فعالیت گسترده جنبش جهانی تحریم رژیم صهیونیستی (BDS) است که فعالیت خود را از سال 2005 با 171 سازمان غیرانتفاعی فلسطینی آغاز کرد. این جنبش در بیانیه های خود چند هدف اصلی رابیان کرده است که پایان اشغالگری اسراییل، توقف شهرک سازیها در سرزمینهای فلسطینی و نهایتاً به رسمیت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه هایشان از جمله این اهداف است. 

این جنبش در 14 سال گذشته توانسته نفوذ و حمایت شایان توجهی در سراسر جهان کسب کند. تعداد زیادی از نهادهای مدنی شرکت های تجاری، دانشگاهها و مراکز فرهنگی حمایت خود را از جنبش تحریم اسراییل اعلام کرده اند و از معامله و همکاری با شرکتهای اسراییلی یا شرکتهای حامی این رژیم خودداری می کنند.

این افراد تاکید دارند الگویی که دراواخر قرن بیستم علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به اجرا گذاشته شد و این رژیم را وادار به عقب نشینی کرد، باید در ابتدای قرن کنونی علیه اسراییل به مورد اجرا گذاشته شود.

اسرائیل به لحاظ اقتصادی به مراتب بیش از آفریقای جنوبی دوران آپارتاید آسیب پذیراست و کاهش و توقف کمکهای مالی یا معاملات تجاری با اسراییل، این رژیم را بیش از پیش در تنگنا قرار خواهد داد.

جنبش تحریم پاسخی جمعی است به نسل‌ کشی، آپارتاید و جنایت علیه بشریت که رژیم اسرائیل طی دهه های گذشته تا کنون ضد فلسطینیان مرتکب شده است. اقدام دولت کویت در ضبط و جمع آوری کالاهای اسرائیلی به منزله بر باد رفتن فضاسازیهای آمریکا پس از کنفرانس ورشو است که تلاش داشت از این کنفرانس به منظور سکوی عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل استفاده کند.

آمریکا که از شکست رویکرد ضد ایرانی خود در نشست ورشو، پایتخت لهستان، مطمئن شده بود، تلاش کرد دستکم با استفاده ابزاری از کشورهای عربی، منافع اسرائیل را در کنفرانس ورشو پیگیری کند و زمینه را برای پیشبرد یکی از اهداف خود از بر پایی این کنفرانس یعنی تبدیل اسرائیل به قدرت برتر منطقه فراهم کند. محتوای این کنفرانس به حدی خصمانه بوده است که مردم کشورهای اسلامی و عربی را به واکنش های تقابلی و مدنی علیه آن واداشته است. 

"رضا میرابیان"، تحلیلگر مسائل کشورهای عربی در تشریح دلایل به راه افتادن جنبش‌های مدنی برای مقابله با عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل تاکید کرد:  اخیراً در بسیاری از رسانه‌های عرب زبان و همچنین آژانس‌های خبری اروپایی، اخباری درباره شکل‌گیری کمپینهای بین‌المللی در مورد مقابله با عادی‌سازی روابط دولت‌های عربی با رژیم صهیونیستی منتشر شده که  نشان از وخامت حال پرونده برقراری روابط این کشورها با اسرائیل دارد. باید توجه داشت که زمینه ابتدایی این موضوع در چارچوب طرح معامله قرن اتفاق افتاد که در خلال آن نخست وزیر اسرائیل به چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرد که پیامدهای داخلی آن به صورت کاملاً شفاف به تمام دنیا مخابره شد. تاجایی که بسیاری از شهروندان کشورهای عربی منطقه وحتی کشورهای آفریقایی این رفت و آمد نتانیاهو را اقدام علیه جهان اسلام به خصوص فلسطین تلقی کردند. 

وی ادامه داد: در این مدت نتانیاهو سعی کرد با سفر به کشورهایی مانند عمان و چند کشور دیگر فضا را به نفع خود مهندسی کند و به دنیا اعلام کند که مساله فلسطین در حال فراموش شدن است. اما واکنشهای گسترده مردمی در کشورهای عربی و اسلامی نظیر کویت نشان داد که محاسبات آمریکا اشتباه بوده است و فضای سیاسی منطقه همچنان به سمت انزوای بیشتر اسرائیل در حال حرکت است.   


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 اسفند 1397 - 13:16:4