رویکرد متفاوت نشست شرم الشیخ و رویارویی آن با نشست ورشو !

دو شنبه 6 اسفند 1397 - 16:8:55
رویکرد متفاوت نشست شرم الشیخ و رویارویی آن با نشست ورشو !

تهران - الکوثر : نشست شرم الشیخ با تمرکز بر مسئله فلسطین و مقابله با یکجانبه گرایی و احیای سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای در نقطه مقابل نشست ورشو قرار گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، نشستی با حضور سران اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا در شهر ساحلی شرم الشیخ مصر برگزار شده است. در این نشست که اولین نشست در این سطح محسوب می شود 28 مقام بلندپایه اروپایی از جمله 20 نخست وزیر 2 صدر اعظم و 1 رئیس جمهور و از اتحادیه عرب 12 رئیس یا نخست وزیر حضور یافتند.

این نشست اندکی (10 روز) بعد از نشست ورشو برگزار می شود و مهمترین سوال ها می تواند این باشد که چه ارتباطی ممکن است بین دو نشست وجود داشته باشد؟

آیا برای مثال بین این دو نشست نقش تکمیلی و یا به نوعی تقسیم نقش وجود دارد یا اینکه درست برعکس هیچ نقطه تکمیلی نمی توان پیدا کرد و چه بسا نشست شرم الشیخ می تواند علیه ورشو باشد؟

در یک بررسی تطبیقی چند تفاوت اساسی را می توان بین نشست های ورشو و شرم الشیخ تشخیص داد :

- نخست اینکه نشست ورشو به ابتکار راستگرایان حاکم بر دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی برگزار شد و در اصل این دو طرف میدان داری آن را برعهده داشتند هرچند که به طور اسمی لهستان میزبانی آن را برعهده داشت اما برعکس این دو در نشست شرم الشیخ حضور ندارند و به تبع آنها رئیس جمهور اردن نیز در نشست شرم الشیخ حضور پیدا نکرده است.

- دوم اینکه نشست ورشو با هدف ایجاد شکاف در بین اتحادیه اروپا و تقویت به اصطلاح اروپای جوان در برابر اروپای قدیم و پیر از دید راستگرایان امریکایی برگزار شد و این نشست در راستای رویکرد کلان آنها مبنی بر نابودی و فروپاشی اتحادیه ها و سازمان های منطقه ای قرار داشت که بر دولت ترامپ حاکم شده است اما نشست شرم الشیخ می تواند نشانه ای از طرف های شرکت کننده اروپایی و عربی برای حفظ و احیای سازمان ها و اتحادیه های منطقه ای باشد.

- سوم اینکه نشست ورشو با هدف پیشبرد طرح موسوم به معامله قرن با هدف حذف فلسطین از نقشه جهان و پیشبرد روند عادی سازی روابط با کشورهای عربی بدون حل بحران فلسطین برگزار شد اما در نشست شرم الشیخ تلاش های مشترک از هر دو طرف عربی و اروپایی برای از حاشیه به متن در آوردن بحران فلسطین بر اساس طرح تشکیل دو دولت مشاهده می شود و این نشان می دهد که هر دو طرف به اهمیت حذف فلسطین از دستور کار مسائل منطقه ای و جهانی آگاهی پیدا کرده اند و از این جهت این نشست را می توان به نوعی مقاومت در برابر طرح موسوم به معامله قرن ارزیابی کرد.

- چهارم اینکه نشست ورشو با هدف زمینه سازی برای اجرای فاز دوم پروژه موسوم به بهار عربی برگزار شد که خبر آن را برای اولین بار موسسه صهیونیستی بگین سادات اعلام کرد و اکنون مصادیق آن را می توان در برخی از کشورها از جمله سودان مشاهده کرد اما به نظر می رسد نشست شرم الشیخ بیشتر با هدف ترمیم جراحت های گذشته صورت می گیرد که بعد از اجرای فاز اول آن هر دو طرف عربی و اروپایی هزینه های سنگینی برای آن پرداخت کرده اند.

با در نظرگرفتن این تفاوت به نظر می رسد نشست شرم الشیخ پیش از اینکه ادامه نشست ورشو و یا مکمل آن باشد درست برعکس در نقطه مقابل اهداف اعلام شده و نشده نشست ورشو قرار دارد اما با اینحال نکته قابل تامل این است که عربستان در هر دو نشست در سطح بالا حضور داشته است لذا باید تکلیف خود را مشخص کند که در کدامیک از این دسته بندی ها قرار دارد آیا می خواهد در راستای ائتلاف محمد بن سلمان با راستگرایان امریکایی و صهیونیستی به نقش مخرب خود در آن ائتلاف آشوب ساز ادامه دهد یا اینکه می خواهد با اروپا علیه یکجانبه گرایی همگام شود. همین مرز بندی برای مصر نیز وجود دارد از قدیم گفته اند شتر سواری دولا دولا نمی شود.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 6 اسفند 1397 - 15:52:1