اندیشمند اسلامی تشریح کرد:

تفاوت مفهوم «دفاع» و «مقاومت» در اسلام و قوانین بین المللی

چهار شنبه 1 اسفند 1397 - 12:14:43

تهران- الکوثر: پژوهشگر ارشد دینی مفهوم «دفاع» و «مقاومت» در اسلام را تا حدی متفاوت از مفهوم «دفاع» و «مقاومت» در قانون اساسی کشورها و قوانین بین المللی دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر در برنامه «فقه الاسلام» شبکه جهانی الکوثر گفت: «دفاع» بخشی از منظومه فقهی اسلامی و به معنای «مقاومت» در برابر متجاوزان و ظالمان و مستکبران است.

وی افزود: «مقاومت» یا فقه مقاومت، بخش مهمی از منظومه فقهی اسلامی است. مقاومت و دفاع، بخشی از حقوق انسان ها است که در فطرت انسان قرار دارد. در قوانین اساسی و قوانین جهانی، مقاومت به عنوان «حق قانونی» یا «حق مشروع» به رسمیت شناخته شده است.

شیخ اسد محمد قصیر افزود: مقاومت و دفاع در منظومه فقهی اسلامی صرفا یک «حق» نیست زیرا «حق» قابل سلب کردن است. «مقاومت» در فقه اسلامی صرفا یک «حق» نیست بلکه یک «تکلیف» شرعی هم هست. خیلی ها در تعریف خود از «مقاومت» از دیدگاه اسلامی، به این نکته مهم توجه نکرده اند. به این ترتیب مقاومت و دفاع فقط حق انسان ها نیست بلکه بر انسان ها واجب است که دفاع کنند. به عبارت دیگر، دفاع و مقاومت «حقی» است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در واقع «دفاع» در اسلام از مهم ترین تکالیف شرعی و از مهمترین واجبات دینی است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 اسفند 1397 - 12:14:35